Waarom heeft het merendeel van Amerika problemen met de nieuwe zorgverzekering?

Omdat het voor elke inwoner van Amerika verplicht word een zorgverzekering te nemen? Waarom werkt dit in europa (NL) dan wel? Omdat we het inmiddels gewend zijn?
Het is inmiddels toch wel duidelijk dat het Europese / Nederlandse systeem beter is?

Toegevoegd na 30 seconden:
"de nieuwe zorgverzekering" = de zorgverzekering die Obama er probeert door te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het woord 'sociaal' tracht de egoïstische, rijke Amerikaan zoveel mogelijk te vermijden.

En dat terwijl men soms alleen maar ziek behoeft te worden om echt alles kwijt te raken. Werk, inkomen, creditcard, huis, echtgenoot/echtgenote enz.

Overigens gaat het hier niet om het merendeel van de Amerikanen..maar om een meerderheid aan republikeinen in de Senaat.

Voor je het weet loopt daar de voormalig rijke als zwerver over straat.

Echter zolang men het 'goed' heeft denkt men daar puur en alleen aan zichzelf.

Evenals het woord 'sociaal' mijdt men het begrip 'solidariteit' daar.

Stel je voor zeg, dat je voor een ander, die toevallig arm is, geld moet neertellen. Geld waar je zelf niets voor krijgt.

The American dream is: Snel rijk worden...Alleen zelf schatrijk worden, dus.

En vooral niet om je heen kijken naar hen die het, om wat voor reden dan ook, wat minder getroffen hebben.

De zorgverzekering die Mr. Obama in gedachten heeft..die komt er gerust wel..

Alleen zal het nog zowel letterlijk als figuurlijk: Bloed, zweet en tranen gaan kosten om het sociale gedachtegoed tot het hart van de rijke Amerikaan te laten door te laten dringen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het - zoals je dagelijks kunt merken, vermoedelijk, zoniet in je portemonnee dan wel in de publieke opinie - dan wel een veel en veel beter systeem is, maar WEL met een flink prijskaartje.

Ook in Nederland wordt steen en been geklaagd over de kosten van de zorg. Terwijl het aandeel van ons inkomen dat we aan zorg betalen strikt genomen op wereldschaal nog best wel meevalt - alleen betalen we vooraf, en ook als je niks hebt, en merken we geen drol van de daadwerkelijke kosten als er eens iets is.

In Amerika beginnen mensen nu pas te voelen wat zo'n geintje eigenlijk kost. Wie vroeger geen verzekering had (en ook nooit ziek was) was natuurlijk beduidend goedkoper uit. En wie wel ziek werd, tja, die ging met een beetje pech gewoon failliet of kwam levenslang in de schulden. Vooral voor die laatste groep - en vroeg of laat zijn we natuurlijk allemaal een keer aan de beurt - is uiteindelijk op de lange duur beter af met een collectieve zorgverzekering. Maar klagen doen we natuurlijk wel ; op dat vlak zijn Amerikanen niks beter dan Nederlanders, hoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is historisch ontstaan. De zelfstandigheid van Amerika bracht met zich mee dat staten met elkaar samen moesten werken om de Britten te verdrijven. Zij hechten en hechtten echter erg veel waarde aan hun zelfstandigheid en het systeem van "checks and balance" moet er dan ook voor zorgen dat de centrale overheid niet te sterk word. Veel Amerikanen vinden dat wij hier in Europa betutteld en bemoederd worden door onze regeringen. Deze groep vind dan ook dat een door de overheid verplichte verzekering niet alleen veel kost maar ook een ongewenste inmenging is van de centrale overheid in Washington.