Moet ik het teveel ontvangen bedrag van de uitkering meteen terugbetalen?

Kort geleden heb ik ongeveer ruim 2000 euro ontvangen van de uitkering. Dit was wel met terugwerkende kracht omdat ik ongeveer 4,5 maand moest wachten voordat mijn uitkering helemaal was goedgekeurd. Alleen in die tussentijd heb ik wel een tijdelijke bijbaan gehad waar ik ongeveer 700 euro mee heb verdiend en dat is niet verrekend in de 2000 euro. Dus je kunt het dan zien dat ik 700 euro teveel heb ontvangen. Alleen is mijn vraag of ik het teveel ontvangen bedrag dan meteen moet terugbetalen of kan ik ook ervoor kiezen dat de eerstvolgende uitbetaling niet hoeft worden uitgekeerd? Mijn maandelijkse uitkering is ongeveer hetzelfde bedrag als het bedrag wat ik teveel heb verdiend. Maar het zou ook kunnen ik de volgende maand niks ontvang maar wel uit eigen zak meteen 700 euro terug moet betalen en dan leidt ik veel verlies door een fout van de gemeente zelf.

ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo veel verlies?
denzell11
3 jaar geleden
Omdat ik dan het bedrag moet terug betalen en de aankomende uitbetaling niet ontvang.
ronron1212
3 jaar geleden
Het is het een of het ander terug betalen en een uitkering. als je terg betaald krijg je de uitkering. Als je niet terug betaald krijg je geen uitkering.
denzell11
3 jaar geleden
Dat snap ik maar bedoelde dat ook niet. Het gaat mij erom dat de uitkering niet de keuze gaat maken om zowel het teveel ontvangen bedrag terugeisen+ ook nog de eerstvolgende uitbetaling niet te verrichten. Het is namelijk zoals je zelf al aangaf 1 van de 2 opties, maar misschien kiezen ze ervoor beide opties en dan heb ik in feite geen uitkering ontvangen voor de maand februari. Maar ik zal zelf wel z.s.m. informeren
ronron1212
3 jaar geleden
Dat zullen ze niet doen waarom zouden ze dat doen dan onzin.

Antwoorden (1)

Terugbetalen van een schuld is geen kostenpost dus van een verlies is geen sprake.

Je kunt het beste z.s.m. contact opnemen met de gemeente en een voorstel voor verrekening in ternijnen doen. Dan wordt er steeds een deel van het te veel ontvangen bedrag in mindering gebracht op de uitkering, tot het "op" is.