Wat zijn voor mij de financiële gevolgen als mijn nichtje uit Indonesie bij mij in NL komt wonen tijdens haar studie?

Mijn nichtje uit Indonesië wil in Amsterdam gaan studeren en dan mij komen wonen, kan dit enige financiële gevolgen hebben voor mijn AOW of de jaarlijkse huurverhoging of misschien andere zaken

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Het is niet toegestaan om je huurwoning onder te verhuren.
Als je het aan niemand verteld kraait er geen haan naar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
Van wie zou je niet een deel van je woning mogen onderverhuren? Vraagsteller blijft er zelf wonen, nichtje komt er bij. Dat is gewoon een vorm van samenwonen. Alleen met een soort hospita-constructie is er dan sprake van onderhuur. En volgens mij mag dat gewoon, ook in een huurwoning. Los daarvan is het niet zo dat als je iets zou doen dat niet mag, je vertelt het niemand, dat er dan geen enkele instantie ooit achter zou komen. Zo werkt het echt niet meer in 2020. Nichtje zal toch ergens haar adres moeten opgeven...
Dat ligt er o.a. aan hoe je het regelt met je nichtje. Heb je met haar een zakelijke relatie of een gezamenlijk huishouden? In dat laatste geval heeft het gevolgen voor je AOW (50% ipv 70%) en mogelijk ook voor de huurtoeslag, huurverhoging etc. Verhuur je een kamer of een deel van de woning aan je nichtje waarbij je allebei je eigen huishouden hebt (je eigen boodschappen doet etc), dan geldt dat niet als een gezamenlijk huishouden en houdt je je AOW. Ook voor de huurtoeslag telt dan het inkomen en vermogen van je nichtje niet mee. Je moet daarvoor wel een huurcontract opstellen en met bankafschriften kunnen bewijzen dat je nichtje huur betaalt. Voor zo'n hospita-constructie kunnen bij je verhuurder dezelfde regels gelden als voor onderhuur. Soms is dat niet toegestaan, controleer dat vooraf bij je verhuurder! Ook voor 'gewoon bij jou laten wonen' (inwoning) moet je vooraf toestemming vragen bij je verhuurder.

Heeft je nichtje nauwelijks inkomen of vermogen, dan kun je haar wat huurtoeslag betreft gewoon als medebewoner opgeven. Jullie gezamenlijk inkomen en vermogen zal de grenzen niet te boven gaan en je houdt gewoon je huurtoeslag. Ook extra huurverhoging ivm een te hoog inkomen zie ik niet snel gebeuren met een buitenlandse student in huis.

Voor de gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen zul je waarschijnlijk wel voor een 2-persoons huishouden moeten gaan betalen ipv een eenpersoonshuishouden.