Word mijn oma gekort op haar AOW als ik mijn eigen inschrijf?

Mijn oma ontvangt AOW. Ikzelf studeer nog en heb geen extra inkomsten.
Het gaat slechter met mijn oma en ik zou graag haar willen helpen door bij haar te komen wonen
Nu is mijn vraag, kan zij gekort worden op haar AOW/ huurtoeslag?
Ik heb zelf navraag gedaan bij de SVB, helaas kunnen zij mij hier geen duidelijk antwoord in geven tot het moment dat ik er daadwerkelijk ingeschreven sta, en een soort van toetsing gedaan heb.

Hoop dat iemand mij hierin een antwoord op kan geven.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
paulus811
4 jaar geleden
Voor de AOW zal het niets uitmaken, dat is een vast bedrag. Voor de huurtoeslag en eventuele kwijtscheldingen kan het wel verschil maken. Je kunt via onderstaande link een proefberekening maken om te zien wat het effect is. https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Antwoorden (1)

Wat de AOW betreft, hangt het ervanaf of sprake is van samenwonen. Zie hieronder wat SVB met "samenwonen" bedoelt. Als je met oma gaat samenwonen volgens de tekst hieronder dan wordt zij gekort op de AOW. Ze krijgt dan niet meer de AOW voor alleenstaanden maar de AOW die een getrouwde AOW'er krijgt.

"Wat verstaat de SVB onder 'samen wonen'

Voor de SVB woont u samen als u ongehuwd bent en een gezamenlijke huishouding met een andere ongehuwde, meerderjarige persoon heeft. U woont samen als u:

samen met iemand van 18 jaar of ouder in dezelfde woning woont én
u en de ander bijdragen aan het huishouden

Bijdragen aan het huishouden betekent:

financieel bijdragen aan de kosten van het huishouden óf
op een andere manier voor elkaar zorgen in het huishouden.

Bij de financiële bijdrage gaat het bijvoorbeeld om woonkosten, kosten levensonderhoud en overige uitgaven. De financiële bijdrage moet enige omvang hebben en vaker zijn dan af en toe. Voor elkaar zorgen betekent bijvoorbeeld het huishouden doen, boodschappen doen, koken, of verzorgen bij ziekte. Ook deze zorg moet enige omvang hebben en vaker zijn dan af en toe.

Wij noemen de meerderjarige persoon met wie u samen woont uw 'partner'. Dat kan uw levenspartner, vriend of vriendin zijn, maar ook een broer, zus of kleinkind. Maar niet uw eigen kind, of vader of moeder. Iemand die samenwoont, krijgt een gehuwdenpensioen van 50% van het netto minimumloon."
Dit is GEEN SVB-samenwonen:

@ Uw kleinzoon Joost (21 jaar) is student en woont bij u in huis. Hij betaalt maar af en toe mee aan de boodschappen en doet af en toe een klusje.

U krijgt het ongehuwdenpensioen. Joost draagt bijna niets bij aan het huishouden. Daarom heeft u geen gezamenlijke huishouding met hem. @
Toegevoegd op 04 juni 2019 18:41: tekst