Vader geeft akkoord inwonen, maar bewindvoerder en WMO begeleiding niet, wat te doen?

Mijn vader(verstandelijke beperking en heeft een denk vermogen van een 8 jarig kind) geeft aan dat ik en mijn vriendin bij hem mag wonen, alleen zijn bewindvoerder en begeleiding zeggen dat wij daar niet mogen wonen. Bewindvoerder zegt i.v.m subsidies van vader en de begeleiding maakt heeft hem bang gemaakt dat hij dan in geld problemen komt. In oktober heb ik navraag gedaan bij de sociale woningbouw en zij geven in een brief aan dat vader en de bewindvoering niet akkoord gaan met het inwonen/bijwonen terwijl vader zegt dat hij nooit met de sociale woningbouw heeft gesproken!

Ik heb verteld tegen zijn begeleiding dat wat de bewindvoerder zegt niet klopt en er zelfs op vooruit gaat. Met alles omdat alleen wonen duurder is dan met meerdere omdat we alles dan per ratio eerlijk verdelen. Kunnen jullie dit ook nagaan alstublieft en welke daadkrachtige stappen kan ik zetten om mijn vaders en onze wil te doen verwezenlijken.

Situatie:
Vader heeft oudeWajong 75% - 100 % en werkt via sociale dienst bij de gemeente hier krijgt hij boven op zijn Wajong €150 per maand extra.
vader is eigen rechtspersoon
Huur €700
Water en energie :weet ik niet
Ik heb oudewajong 75%-100
Mijn vrouw werkt nog niet i.v.m. IND aanvraag na goedkeuring. Wil zej hier zo snel mogelijk werken. Zal ongeveer 1200-1500 netto zijn
En zijn van plan om alle kosten door drieën te delen.
Volgens mij ook mogelijk om tijdelijk max 8 maanden bij iemand te wonen zonder toeslagpartner te worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K
Rieneke1
5 jaar geleden
Dan zou jij 2/3 van alle kosten gaan betalen? Want je vriendin heeft geen werk.
Heb je al uitgezocht hoe het met zorgtoeslag en huurtoeslag zit, en gemeentelijke belastingen? Eerste stap lijkt me een goed doorgerekend en realistisch plan waaruit blijkt dat je vader er niet op achteruit gaat. Uitgaande van de financiële situatie zoals die nu is. Wellicht moet je de begeleiding dan toch gelijk geven?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@,Helena, Eerst schrijf je vriendin, en later schrijf je mijn vrouw en IND-aanvraag om te werken.
Maar voor samen wonen bij vader in elk geval geen toestemming
Inekez1
5 jaar geleden
Vader en kind zijn en worden niet elkaars toeslagpartners. Voor zorgtoeslag dus niks aan de hand. Voor huurtoeslag worden jij en je vriendin wèl medebewoners. Jullie inkomen telt mee voor het berekenen van de huurtoeslag, die waarschijnlijk zal komen te vervallen. Gemeentebelastingen en waterschapsheffingen zullen duurder worden met meer personen. Wellicht krijgt je vader nu kwijtschelding van die belastingen als gevolg van zijn lage inkomen. Als het inkomen van jou en jouw vriendin mee gaat tellen, vervalt mogelijk de kwijtschelding en moet er jaarlijks honderden euro;s worden betaald. Je vader ontvangt zorg, begeleiding en waarschijnlijk ook iets van taxivervoer en misschien dagbesteding / aangepaste werkplek? De kosten daarvan kunnen uit allerlei potjes komen: wmo, wlz, pgb, bijzonder bijstand van de gemeente, etc. Door een hoger gezamenlijk inkomen kan het zijn dat de eigen bijdrage hoger wordt, of dat het recht op vergoeding van bepaalde kosten helemaal wegvalt.

Antwoorden (1)

Wat te doen: Geef dit plan op, en maak een ander plan.
Je vader staat niet voor niets onder bewind en je geeft zelf aan dat je vader het verstand heeft van een 8-jarige. Je vader kan dus niet goed beslissen en toestemming geven, EN het zou ook nog eens zomaar kunnen zijn dat hij wel degelijk met de woningbouw heeft gesproken maar dat vergeten is of jou naar de mond praat.

Verder; zorg er ook eerst maar eens voor dat je partner echt een baan vindt. De bewindvoerder heeft groot gelijk dat er niet gerekend wordt met en op een inkomen dat er misschien komt maar er nu gewoon niet is.