Alleen als je alleenstaande ouder bent, met de volledige zorg voor je zoontje (jij bent de enige die voor hem zorgt). En als je geen ander inkomen hebt (geen recht op andere uitkeringen, partneralimentatie, o.i.d.) en je vermogen is niet hoger dan € 12000,00 dan heb je waarschijnlijk recht op een aanvullende uitkering. Bij het bepalen van je vermogen telt ook de waarde van auto of overwaarde koopwoning mee.

Zolang je kind nog geen 5 jaar is, kun je vrijstelling krijgen voor de sollicitatieplicht. Dit moet je wel zelf aanvragen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jouw reactie. Kan ik gewoon naar de gemeente gaan en een aanvullende uitkering aanvragen of moet ik het ergens anders aanvragen want ik ben inderdaad een alleenstaande moeder en ik kan niet fulltime blijven werken.
Inekez1
5 jaar geleden
Aanvragen moet via UWV. Daarvoor moet je je inschrijven via werk.nl. Dat moet ook als van te voren duidelijk is dat je helemaal niet zoekt naar een (andere) baan.
Wat de exacte procedure in jouw gemeente verder is zul je bij je eigen gemeente moeten navragen of op de website van de gemeente moeten opzoeken. Denk dan aan verplichte informatiebijeenkomsten, invullen van extra formulieren etc. Houd er rekening mee dat de bijstand je inkomen aanvult tot 70% van het minimumloon! Als je nu fulltime werkt voor het minimumloon (of een hoger loon) ga je er dus financieel op achteruit! Ga je minder werken en verdien je dan zelf nog steeds 70% van het minimumloon, dan krijg je dus géén aanvullende bijstand! Je uitkering (en wellicht nu ook je loon) wordt nog wel aangevuld met het kindgebonden budget.
teusvh
5 jaar geleden
Ik zou eerst maar eens goed informeren bij de gemeente.
Misschien zijn ze het er helemaal niet mee eens dat je minder 'moet' gaan werken.
Dat betekent dat je dan zelf ontslag hebt genomen voor een aantal uren, en bijstand is niet bedoeld voormensen die zelfhun werk hebben opgezegd.
Oftewel: zorg dat e.e.a. volstrekt duidelijk en goed geregeld is voor je definitieve besluiten neemt.