Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo mijn man is overleden en ik wil nu met mijn winkel stoppen die wij samen al 15 jaar hebben heb ik dan recht op een uitkering ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de winkel niet meer rendabel is te runnen in uw eentje en personeel aannemen ook geen optie is, dan heeft u nu een zogenaamd niet-levensvatbaar bedrijf. Gedurende de periode dat u uw bedrijf beëindigd (dat gaat niet altijd van de ene op de andere dag) heeft u recht op een BBZ-uitkering. Dit is een aanvulling van uw inkomen uit de winkel tot bijstandsniveau (momenteel ± 940 per maand voor een alleenstaande). BBZ is altijd een tijdelijke uitkering.

Afhankelijk van uw leeftijd, zult u direct na het beëindigen van de winkel moeten gaan solliciteren met een bijstandsuitkering, of u kunt een IOAZ-uitkering aanvragen als u 55 jaar of ouder bent.

Of u een bijstandsuitkering krijgt is o.a. afhankelijk van uw vermogen (spaargeld, overwaarde eigen woning, etc) en of er nog een andere vorm van inkomen is. Dat is natuurlijk afhankelijk van wat uw man had geregeld. Voor de IOAZ gelden andere normen, waaronder een veel hoger toegestaan eigen vermogen.

Neem eens contact op met de gemeente voor een vrijblijvend adviesgesprek. De consulent van de gemeente kan u kosteloos van een passend advies voorzien, rekening houdend met uw persoonlijke situatie.

(NB. Gecondoleerd en sterkte!)
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankuwel voor het antwoord ik ga de mogelijkheden eens uitzoeken !
fijne avond

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding