Tijdelijk inwonen bij moeder, wordt zij gekort op AOW en pensioen?

Ivm scheiding ga ik misschien tijdelijk bij mijn moeder inwonen. Nu heb ik momenteel geen inkomen en zij heeft AOW en pensioen. Wordt zij niet gekort hierop als ik bij haar ga inwonen en moet ik mij dan officieel bij haar laten inschrijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
Ivana
6 jaar geleden
Je kunt je oude adres handhaven en tijdelijk bij haar "logeren".
fisbel
6 jaar geleden
Plannen voor de 'mantelzorgboete' - korting vanwege het samenwonen alleenstaande ouder met AOW met kind of kinderen is pas vanaf medio 2017 van de baan. Zou aanvankelijk in 2019 worden ingevoerd.
https://nos.nl/artikel/2176051-mantelzorgboete-gaat-definitief-niet-door.html

Antwoorden (2)

AOW en pensioen zijn opgebouwde rechten. Dit zijn geen vervangende uitkeringen voor mensen die geschikt zijn voor de arbeidsmarkt. Hierop wordt niet gekort. Het zou anders zijn als zij een WW uitkering had, en jij komt er bij wonen met een inkomen......
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@jc54 ook een ww uitkering heeft daar niets mee te maken wel een bijstandsuitkering
Nee zij wordt niet gekort.

De AOW voor alleenstaanden wordt niet omgezet aar een AOW voor samenwonende
als iemand samenwoont met eigen kinderen, eigen eigen stiefkinderen of eigen pleegkinderen.

Voor andere pensioenen is korting niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Elke persoon die aow krijgt krijgt zijn eigen aow. als een van beide partners overlijd dan krijgt de ander meer aow namelijk de alleen staan de aow. @iHave.
AOW voor samenwonende bestaat niet