hoe maak ik een akte op?

mijn partner en ik wonen samen, ik krijg binnenkort een erfenis, maar ik heb mijn partner beloofd dat hij daarvan ook iets krijgt. hij wilt dit nu laten vast leggen, wat ik prima vind want hij krijgt dat van mij. maar om zekerheid te hebben wil hij dit toch op papier.

hoe maak ik zo'n akte op? en zijn er pdf bestanden beschikbaar van wat er allemaal moet instaan en hoe het is opgesteld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neem in ieder geval in de verklaring op wat er met de schenking moet gebeuren als uw vriend korte tijd later liever een andere partner wil.
Een partner die zekerheid wil hebben over iets wat hij eventueel krijgt, dus geen recht, en niet genoeg heeft aan een belofte heeft weinig vertrouwen in zijn partner: zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
paulus811
6 jaar geleden
You read my mind JoanDArc!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bis!

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende manieren om een akte op te maken. Als het om grote bedragen gaat doe je er verstandig aan om naar de notaris te gaan, omdat zo'n akte dan centraal wordt bewaard en altijd is op te vragen.
On-line kun je voor weinig geld aktes opmaken. Kijk hervoor op:
https://www.contractenkantoor.nl/persoonlijke-contracten/schenkingsovereenkomst.html

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.doehetzelfnotaris.nl/tarieven/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo’n document moet aan drie eisen voldoen: je moet de tekst met de hand hebben geschreven, er hoort een datum boven te staan en het document moet zijn voorzien door jouw handtekening. Is hiervan sprake, dan is de handgeschreven verklaring net zo rechtsgeldig als een testament.
Je moet de wens heel precies specificeren. Het moet voor een eenduidige uitleg vatbaar zijn waar het om gaat. Dus duidelijk dat het gaat om het bedrag uit de erfenis. Niet mede om de bedragen die op jouw bankrekeningen of spaarrekeningen staan. Je kunt de verklaring zelfs op elk gewenst moment aanpassen, zonder dat daar een notaris aan te pas komt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voorbeeld van een schenkingsovereenkomst
https://www.rocketlawyer.com/nl/nl/app/interview/ac0e458d-2afe-4711-b1f9-4cb47e974e59;page=1;document=09fcd681-ab9b-4e20-b1cf-9ec8303d1fe2

Uw vriend zal er rekening mee moeten houden dat hij schenkingsbelasting moet betalen, afhankelijk van het bedrag.

Maak tevens op het moment dat u uw vriend gaat uitbetalen een soortgelijke overeenkomst op en laat uw vriend deze ondertekenen. Neem dat ook op in de voorwaarden van de schenkingsovereenkomst.
Geen ondertekening, geen schenking.