kom ik in aanmerking voor een wajong uitkering?

Ik heb dit jaar de diagnose adhd en ptts gekregen,nu word me aangeraden om me te laten afkeuren,maar ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen,help

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/wat-is-wajong/detail/kan-ik-nog-een-wajong-uitkering-aanvragen Dit zal het meerendeel van jouw vragen moeten beantwoorden
Erna55
6 jaar geleden
Je behandelaar zal je toch verteld hebben dat je bij het UWV moet zijn ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben zeer waarschijnlijk met deze aandoening geboren,alleen de juiste diagnose is pas dit jaar gesteld,inmiddels ben ik 40 jaar.Niemand van mijn behandelaars in het verleden heeft mij ooit wat gezegd,omdat ik fulltime huismoeder was,nog steeds overigens.door verhuizing naar een ander deel van het land,heb ik hulp aangeboden gekregen via de gemeente,en die heb ik aanvaard,die wezen mij daarop,maar hoe nu verder?.eerste stap is al gezet naar de ha voor een verwijzing naar waarschijnlijk het uwv,ik heb werkelijk geen idee.
Vandaar mijn post hier.

Antwoorden (2)

Als je nog nooit Wajong hebt gehad, kun je alleen nog zo'n uitkering krijgen als je (als jonggehandicapte) door ziekte of handicap nooit meer kunt werken.

Bij het UWV kun je voor meer informatie terecht. Gezien de doelstellingen van de Participatiewet acht ik de kans klein dat je er een krijgt.

Mocht je er geen recht op hebben, dan blijft uiteindelijk de bijstand over maar ga er maar vanuit dat de gemeente allerlei pogingen in het werk zal stellen om je in het arbeidsproces te krijgen.
6 jaar geleden
Bij een WAJONG uitkering moet het gaan om een aangeboren beperking. Nu zal het aan de leeftijd liggen of het wel of niet kan. Je moet dus jong, voor 18de levensjaar of tijdens studie de handicap of ziekte hebben. En door deze handicap nooit meer kunnen werken.

Aan het tijdstip kan nix gedaan worden, maar een van de stappen die genomen dient te worden is een verklaring van een deskundige of er wel of niet nooit meer gewerkt kan worden.