Wat gebeurt er met een nabestaandenpensioen als je zelf de AOW leeftijd bereikt?

Partner jaren geleden overleden en uitbetaling vanuit een fonds. Wordt er minder uitbetaald of blijft dit hetzelfde bedrag?

ronron1212
4 jaar geleden
Dat zal een veel lager bedrag worden maar dat staat in de overzichten die je van het pensioenfonds ontvangt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Normaal krijg je een nabestaandenpensioen tot het bereiken van de AOW leeftijd.
Zal de link zo toevoegen.
Maar je ult er zelf echt achteraan moeten gaan, omdat dit in Nederland niet meer uniform geregeld is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-nabestaandenwet-anw/vraag-en-antwoord/wanneer-stopt-mijn-anw-uitkering
ronron1212
4 jaar geleden
@Simonsdochter je kan ook verzekert zijn voor een anw vis het pensioenfonds dan krijg je die gewoon wat er ook gebeurt tot je aow eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zeggen we niet hetzelfde? Of lees ik het verkeerd?
In de volgende gevallen stopt uw nabestaandenuitkering:
U bereikt de leeftijd waarop u een AOW-uitkering ontvangt.
Anders: laat horen.
Wat erg dat je het zelf ook ervaren hebt.
ronron1212
4 jaar geleden
Ik heb nog steeds een deel van haar pensioen het nabestaande gedeelte niet meer het anw gedeelte.
loginabcde
4 jaar geleden
@simonsdochter het anw gedeelte gaat volgens mij via de overheid ik bedoel het gedeelte via de pensioenfondsen.
@ronron1212 idd, volgens mij is de constructie een verzekering vanuit het pensioenfonds om een inkomensval te voorkomen. En dat zou ten tijde van de aow leeftijd van de overgebleven partner afgebouwd worden naar een 'normaal' pensioen c.q lager pensioen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is ook zo'n gedoe. Ben je geboren voor 1950 of erna? Tegenwoordig moet je je verzekeren dat als je overlijdt voor je pensioen, de achterblijver niet met niks komt te zitten. En inderdaad, heeft de overledene pensioen opgebouwd.....
Mijn vader is ook overleden voor zijn pensioen. Maar pap en mam waren van 1945. Pap had ook een fonds.
Toen mam 65 werd, kreeg ze inderdaad AOW met pensioen van pap. Ze ging er toen inderdaad wel op achteruit.
Maar vlekkeloos verloopt het zelden.

Antwoorden (1)

Daarvoor zul je de voorwaarden van het uitkerende fonds moeten lezen want dit is niet met een "standaaardregeling" geregeld. Maar het is (inderdaad) mogelijk dat die uitkering dan daalt.