Wat als je teveel lijfrente/premies stort boven je maximale jaar -/ reserveringsruimte?

Is 10 jaren lang extra premies/stortingen doen boven je maximale jaar -en reserveringsruimte tijdens de opbouwfase (voor aanvullend pensioensparen) storten een goed idee geweest of ben je dan een dief uit eigen portemonnee geweest?

Stel dit jaar AOW leeftijd bereikt waardoor nu maandelijkse uitkering lijfrente. Daarnaast alleen nog een AOW uitkering.
Totale pensioenpot 50.000 eur waarvan 10.000 eur teveel (lees boven max jaarruimte) ingelegd.
Lijdt je over die 10.000 verlies?
Hoeveel belasting ga je alsnog betalen over die 10.000?

Opm: terug laten storten kan niet meer.

3 jaar geleden
in: Sparen
1.3K

Antwoorden (2)

Je betaald over alles belasting het is inkomen.
3 jaar geleden
Het verlies zit hem erin dat je, als het goed is de premiestortingen boven de maximale jaar ruimte niet in aftrek zijn gekomen op je inkomen van destijds. Als nu deze allemaal tot uitkering komen betaal je gewoon overal weer belasting over. Dat betekent dat je deels over je spaargeld (het geld wat niet afgetrokken kon worden) inkomstenbelasting gaat betalen. Normaal zou je daar dus geen inkomstenbelasting box 1 over hoeven te betalen maar omdat het nu is omgezet in een lijfrente betaal dat je dat alsnog. Je leidt dan dus inderdaad verlies over die 10.000.
Als het echter wel in aftrek is genomen door bijv. een fout van de Belastingdienst dan kom je goed weg.