Kan mijn vriendin haar spaargeld terugkrijgen? (zie uitleg)

Mijn vriendin heeft problemen met haar ouders en gaat op kamers. Nu gaat het om het volgende (mijn vriendin is 20 jaar oud):

Op haar spaarrekening staat een behoorlijk bedrag dat bij elkaar is gespaard door mijn vriendin en haar ouders. Nu is het zo dat ze dit niet kan over storten op een andere bankrekening, omdat hiervoor de handtekening van haar moeder nodig is (de spaarrekening staat op haar moeders naam en op de naam van mijn vriendin).
We denken dat haar moeder deze handtekening niet zal geven, wanneer ze dit vraagt (we gaan hier maar van uit, het slechtste scenario).

Kan mijn vriendin haar spaargeld terugkrijgen via rechtspraak? Of is ze kansloos?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen

Antwoorden (3)

als het op haar rekening staat, is het van haar..
als ik me niet vergis heeft ze daar geen handtekening voor nodig..
maar voor alle goede orde, laat ze eerst een goed gesprek houden met haar moeder, ze gaat verhuizen en heeft haar geld nodig..
als ik zeg als ze de handtekening toch nodig zou hebben kan ze idd daar werk van gaan maken..zeker als de rekening op haar naam staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch eens nagaan bij de bank waar de spaarrekening is afgesloten.
De kans is groot dat het op naam staat van je vriendin,maar dat haar moeder de gemachtigde is/was.
Nu je vriendin de 18 is gepasseerd zou het kunnen dat zij het geld er zelf kan afhalen,maar nogmaals,informeer even bij de betreffende bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een en/of rekening is dan kan ieder der rekeninghouders daarover zelfstandig beschikken.
Je vriendin is meerderjarig en kan zelfstandig het tegoed opvragen.
Vraag het na bij de bank, want die moet weten hoe het in elkaar zit.
Neem geen genoegen met een vaag mondeling antwoord.