Kan ik tijdelijk geld van een spaarrekening van mijn zoon overboeken naar een andere rekening?

Zoon is 16. Gaat de fout in qua drinken en roken. Nu ben ik bang dat hij als hij 18 is alles opmaakt.
Ik wil zijn spaargeld beheren op een andere rekening. Het gaat om veel geld.ik geef het dan terug als hij wat ouder is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Sparen
2.4K
Rieneke1
3 jaar geleden
Op wiens naam staat de rekening? Als hij op naam staat van je kind dan mag je dat niet zomaar doen. Als de rekening op jouw naam staat mag dat wel, maar moet hij het geld krijgen als hij 18 wordt meen ik. Sowieso komt het geld hem toe op z'n 18e.
TurfGraver
3 jaar geleden
Hangt van de rekening (bank) af.

Antwoorden (2)

Wanneer de ouders geld afhalen van de rekening van een minderjarige, moet dat gebeuren in het belang van het kind. Het geld behoort immers het kind toe en niet de ouders. Als het kind twee ouders heeft, kunnen die allebei apart geld afhalen van de rekening. Op dat moment geldt het vermoeden van de instemming van de andere ouder. Wie de rekening opende, bij wie het kind verblijft of wie het geld stortte, is van geen belang.

De wetgeving verbiedt overschrijving van een spaarrekening naar een rekening op naam van een andere titularis. Een uitzondering wordt gemaakt voor overschrijving naar een andere spaarrekening bij dezelfde instelling op naam van de echtgenoot of echtgenote of een familielid tot en met de tweede graad .
3 jaar geleden
Je kan nu misschien wel tijdelijk geld overboeken als zorgzame ouder. Echter als zoon 18 wordt is hij juridisch zelfstandig wat geld zaken betreft. Als hij 18 wordt kan hij alles opeisen. Wat wel mogelijk is, als hij 18 wordt is een zogenaamd bewind aanvragen. Dat kunnen ouders maar is wel een stevigere maatregel.