kun je ook geld op je creditcard rekening zetten, zodat je niet rood staat?

Toegevoegd na 12 minuten:
en hoe doe je dat, geld daarnaar overmaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat deed ik wel eens voor de vakantie.

Het beste antwoord

Dat ligt aan de kredietkaart die je hebt en aan de bank waarbij je die kaart hebt.

--

Bij sommige banken kun je zelf geld op je kredietkaartrekening zetten. Je zult dan niet rood staan zolang je met je kredietkaart niet meer uitgeeft dan je op je rekening hebt gezet.

--

Bij andere banken kan dat niet. Mijn bank is een voorbeeld. Ik kan zelf geen geld op mijn kredietkaartrekening zetten.

Mijn kredietkaart is gekoppeld aan een gewone betaalrekening. Alles wat ik met mijn kredietkaart betaal, wordt aan het begin van de daaropvolgende maand afgeboekt van mijn gekoppelde betaalrekening. Als er genoeg op mijn betaalrekening staat, wordt dus aan het begin van de volgende maand mijn gehele kredietkaartschuld afgelost. Ik betaal dan geen rente.

Als er niet genoeg geld op mijn betaalrekening staat, wordt slechts een deel van mijn kredietkaartschuld afgelost. In dat geval betaal ik een flinke rente over mijn resterende kredietkaartschuld. Dat wil ik natuurlijk niet; daarom zorg ik er altijd voor dat er aan het einde van de maand genoeg geld op de betaalrekening staat om mijn kredietkaartschuld geheel af te lossen, zodat ik geen rente hoef te betalen.

Een bedrijf kan overigens wel geld op mijn kredietkaartrekening zetten - iets wat ik zelf dus niet kan. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer ik iets bestel met mijn kredietkaart, en ik vervolgens de bestelling annuleer. Het bedrijf stort het geld dan terug op mijn kredietkaart. Als de kredietkaartschuld intussen al is voldaan vanaf mijn betaalrekening, heb ik op dat moment dus een positief saldo op mijn kredietkaart staan.

--

Bij weer andere banken kun je geen geld op je kredietkaartrekening zetten, en lost de bank de schuld ook niet automatisch af vanaf een andere rekening. In zo'n geval moet je zelf je schuld aflossen. Je zet dan wel geld op je kredietkaartrekening, maar dat doe je pas achteraf, dus nadat je een kredietkaartschuld hebt opgebouwd. Zolang je de schuld niet zelf aflost, rekent de bank (veel) rente.

Dit soort kredietkaartrekeningen is verraderlijk, omdat je vaak ongemerkt schuld opbouwt, die al even ongemerkt groeit vanwege de in rekening gebrachte rente. Heb je zo'n soort kredietkaart, zorg dan dat je snel ergens anders een vriendelijkere rekening opent.

Toegevoegd na 36 minuten:

Zoals MrTomaat terecht opmerkt, zijn er nog meer mogelijkheden. Ik heb echter niet voldoende kennis om alle bestaande mogelijkheden te beschrijven.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je doet nu net of alle CC's bij een bank horen. Ik heb een CC maar niet via een bank.
Cryofiel
9 jaar geleden
Er zijn inderdaad nog meer mogelijkheden, maar om die nu allemaal te gaan noemen... Misschien had ik het bestaan van die andere mogelijkheden even moeten noemen in mijn antwoord.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zojuist mijn antwoord uitgebreid. Veel ruimte was er niet meer, maar deze toevoeging paste er nog net bij.

Andere antwoorden (1)

Alle gelden via een MasterCard of Visa Card (de meest gebruikte creditcards) lopen via International Card Services (ICS) te Amsterdam. Op deze rekeningen kun je altijd geld storten als je dat zelf nadrukkelijk wilt. Want het hoeft beslist niet! Of het een geheim is of niet; punt is echter dat vele mensen het niet goed weten of er verkeerd mee omgaan. Ik heb al meer dan 10 jaar een Master Card via De Bijenkorf. Als je deze alleen in de De Bijenkorf gebruikt is het een klantenkaart. Zodra je buiten De Bijenkorf gaat betalen, bijvoorbeeld je benzine, dan wordt het een creditcard. De kosten zijn € 12,50 p.jr. en als je binnen De Bijenkorf € 2.000,00 per jr. uitgeeft of € 7.000,00 p.jr. in het algemeen er mee betaald dan is de kaart geheel gratis en ben je zogenaamd Diamond Card-houder. Nu zou je denken, ik woon niet bij een De Bijenkorf of al zou die naast me staan, dan zou ik er nog niet komen. Geen punt! Maar waarom nu wèl die BIJcard? In die 10 jaar heb ik nog nooit een saldo op mijn creditcardrekening gehad van meer dan € 0,00!! Dat is geen grapje; dat is echt. En daar gaat het nu om! Voorwaarde is wel dat je je hand van uitgeven wel moet kennen en niet overschatten; ook dat is geen grapje! Zoals blijkt betaal ik veel en indien mogelijk werkelijk alles hiermee. De gedachte dat het alleen grote betalingen moeten zijn, komt voort uit het feit dat winkelbedrijven grote bedragen graag incasseren en bereid zijn om jou (tegen een extra betaling= vaak jouw korting) met een creditcard te laten betalen i.p.v. de "ordinaire" iDeal die hen niets kost. Je kunt net zo goed voor € 0,50 bij de HEMA je creditcard trekken; even lachen misschien, maar het is wel de waarheid! Iedere 6e van de maand ontvang ik een factuur van mijn saldo wat ik moet betalen vóór de 27e van de maand. Mijn saldo is dus negatief (dat is het voordeel dat MasterCard of je VISA card biedt) en dat mag zó blijven als ik er maar voor zorg dat ICS zijn betaling vóór de 27e van de maand binnen heeft. Overspeel je dus je hand van uitgeven niet dan geef je de creditcardmij de wind in de zeilen, want dan gaat het hard, heel hard, en betaal je al gauw 15% of meer per maand rente. Creditcardmaatschappijen hebben dat natuurlijk graag, maar daar ben je dus zelf bij!! Na de 6e van de maand wordt de nieuwe balans opgemaakt voor de maand daarop. Strikt genomen heb je dus maximaal 6 á 7 weken gratis krediet. Ik krijg hier niet méér ruimte, maar op de BIJcard ontvang je ook nog 1,25 of 2,5% rente! Succes!