Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het voordeel van een groene spaardeposito ?

Vermogensbelasting betalen over het bedrag boven het heffingsvrij vermogen of
het bedrag boven het heffingsvrij vermogen op een groen spaardeposito zetten voor een extra
belastingvrijstelling (tot € 56.420,--) Wat is het voordeel ?
Ik hou meer geld over als ik vermogensbelasting betaal dan geld stort in een groene deposito met een rente van 0,15 tot 0,20%. (Afgezien dat het geld wordt gebruikt voor duurzame investeringen.)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heel veel verschil maakt het niet.

Bij een normaal deposito van drie jaar ontvang je momenteel maximaal 2,2%.
Hier gaat nog 1,2% VRH af, dus je houdt 1% over.

Bij een groen deposito van drie jaar ontvang je 0,2% rente.
Aangezien je over dit bedrag een heffingskorting van 0,7% ontvangt, is je rendement 0,9%.

Maar het geld wordt daarbij wel gebruikt voor duurzame investeringen (windmolenparken, de aanleg van nieuwe natuur, zonnepanelen of duurzame woon- en zorgprojecten), zoals je al aangaf.

Toegevoegd na 4 uur:
In de Wet van 12 juli 2012 tot wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten staat dat de geleidelijke verlaging van de heffingskorting voor groene beleggingen wordt gestopt en de afschaffing niet doorgaat.
Voorlopig zal de 0,7% heffingskorting dus gehandhaafd blijven.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@SimonV:
In je berekening houd je geen rekening met de vrijstelling Box 3 die geldt voor groene beleggingen: Het werkelijke rendementent is dus niet 0,2% + 0,7%, maar 0,2% + 0,7% + 1,2% is 2,1%
SimonV
9 jaar geleden
Jawel, bij mijn berekening trek ik geen VRH af van de groene belegging, van het normale deposito wel.
't Is maar van welke kant je het bekijkt... :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding