hoe reken je het rentebedrag uit van 1 mei 2009 tot 25 september 2009?

stel 2500 euro en 4% rente, wat krijg je aan rentebedrag uitgekeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.4K

Antwoorden (2)

4% is op jaarbasis. In één jaar zou dat 4% van €2500 = €100 zijn.
Van 1 mei tot 25 september zijn: 3 x 31 dagen + 1 x 30 dagen + 1 x 24 dagen =147 dagen.
Dan wordt het 147/365 x € 100 = € 40,27
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik denk dat de bank het ook zo uitrekent. Dus niet met samengesteld interest. Plus.
SimonV
10 jaar geleden
Ik heb het gemakshalve hier berekend: http://www.timeanddate.com/date/durationresult.html?d1=1&m1=5&y1=2009&d2=25&m2=9&y2=2009
kierkegaard47
10 jaar geleden
reddie: toch zou de 'samengesteld interestmethode' de bank in dit soort gevallen voordeel opleveren. Immers is €2500 *1.04 ^ (117/365)= €2539,80 . Wat toch al bijna een verschil van een halve euro is met de in het antwoord gegeven berekening. Op zich niet veel, maar over honderdduizenden uitstaande tegoeden en tientallen miljoenen mutaties ieder jaar, zou dit wel eens een interessant verschil kunnen opleveren. Ik verdenk er de banken van dat ze altijd zoveel mogelijk naar zichzelf toe proberen te rekenen en zou het niet onmogelijk achten dat ze bv. voor tegoeden op rekeningen deze rekenmethode hanteren (voordelig voor hen), en voor uitstaande leningen en hypotheken juist de andere, omdat die dan juist in hun voordeel werkt. Maar misschien ben ik wel te achterdochtig en is in één of andere ethische code vastgelegd dat dat niet mag ...
Er is geen algemene banken- of wettelijke regel voor de berekening van het aantal dagen.

Afhankelijk van de gegeven of de (door de bank) gekozen rekenmethodiek (lees de regeling) wordt het aantal dagen per maand op 30 of het juiste aantal dagen gesteld.

Logisch zou dan zijn dat de noemer (onder de streep) respectievelijk 360 of 365 is.
Er zijn ook banken die voor de door jou te betalen rente de maand op het juiste aantal dagen stellen en de noemer (onder de streep) op 360.
Dat is nadelig voor jou en voordelig voor de bank.

Dus 144 of 147 dagen kan juist zijn en de daarbij behorende noemer van 360 of 365.

Dus (144: 360) x 4% x € 2.500 is € 40,00.
Of (147:365) x 4 % x € 2.500 is € 40,27.
Maar ook (147:360) x 4 % x € 2.500 is € 40,83 kan juist zijn.