Ben je op je 18e de baas over je eigen spaargeld?

Ik ben over een half jaar 18, en ik heb dan ongeveer 12k op mn rekening en 2000 daarvan wil ik gebruiken om te beleggen, Maar mijn moeder is fel op tegen en dreigt te zorgen dan ik mn zeggenschap over mijn spaargeld kwijtraak. kan dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je de relatie met je moeder op de spits drijven dan moet je gaan beleggen. Is dat het waard?en wat vertel je haar als je alles kwijt bent? Je woont bij haar en volgens mij wil ze alleen het beste met je. Daarnaast moet je wel heel graag van je geld afwillen als je in deze tijd gaat beleggen. Vooral als je er nog geen verstand van hebt.maar ja door vallen en opstaan wordt je ook groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beleggen doe je alleen met je val-dood geld. Het geld dat je over hebt als je alles al hebt.
Je bent 18 je hebt dus nog niets.
Die 2000 kan je op een veel betere manier gebruiken. Weet dat een beetje inrichten van een huisje snel 10k kost... Spaar gewoon maar
HeerVoldemort
11 jaar geleden
10k? Was het maar zo, ik woon nu 5 jaar samen, en die 10k is al lang op, en we hebben nog steeds niet alles. (En dan hebben we nog wel een IKEA inboedel, en geen chique de friemel) Vergeet niet dat je een woning ook nog moet verven, verbouwen, tegels, vloer etc etc.... Dat vergeten mensen vaak voor het gemak, en dat kost ook verrekte veel geld.

Antwoorden (4)

Wettelijk ben je 18de ben je meerderjarig en zelfstandig bevoegd om over de tegoeden op je bankrekening te beschikken. Dus in principe ben je niet meer afhankelijk van je ouders op dat punt. Blijft natuurlijk het gegeven dat ze tot je 21ste wel onderhoudsplichtig voor je zijn (je bent dan zogenaamd jongmeerderjarig) (denk aan bijdrage in levensonderhoud en studie).
Het lijkt me daarom verstandig om in goed overleg hier een regeling over te treffen.
Kijk voor meer info op de website van het NIBUD of op Ouders.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan. Je moeder kan voor jij 18 bent, het geld op haar naam zetten. Jij kunt er dan niet aankomen. Enige nadeel voor haar is dat de rente bij haar inkomsten wordt geteld.
Wij hebben dat met het spaargeld van onze kinderen ook gedaan en nu ze wat ouder zijn en het willen gebruiken voor het kopen van een huis, zijn ze ons dankbaar.
Het enige waar je moeder rekening mee moet houden is dat ze het geld later niet zomaar (belastingvrij)aan jou kan schenken. Dat mag maar een bepaald bedrag per jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rente is als zodanig voor de inkomstenbelasting niet belast
Besef dat beleggen eigenlijk gokken met geld is. Zeker als je ouders het geld voor je bij elkaar gespaard hebben, vind ik het niet meer dan redelijk dat ze ook enige zeggenschap hebben in hoe jij het besteedt.

Zoals Cavia al zegt, hebben jouw ouders tot je 18e volledige zeggenschap over jouw spaargeld. Als ze het morgen van je rekening halen kun je er niks tegen doen.

Om te voorkomen dat je gaat beleggen kunnen ze nu besluiten om het op hun eigen rekening te zetten. Ook kunnen ze het op een depositorekening zetten, waardoor het voor een aantal jaren vast staat. Dan kun jij nog wel rekeninghouder blijven, maar kun je voorlopig geen acties ondernemen met het geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Als het geld geheel door jou is gespaart en niet door je ouders op een spaarrekening is gezet kun je vrij over je geld beschikken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet waar, ook als je ouders het voor jou gespaard hebben en het op een normale spaarrekening op naam van het kind staat, kan het kind er vrij over beschikken. Als ouders dat niet willen, moeten ze dus iets regelen voordat het kind 18 is, of in overleg met het kind een deel van het geld vast laten zetten.
Als je bedoelt dat het 'zo zou horen te zijn', dan ben ik het met je eens, maar zo werkt het in de praktijk niet.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Stippel als ouder sparen voor een kind op zijn naam en dit doen om mogelijk later het kind het geld tegeven is het pas van hem of haar als de ouders dat willen eerder niet.