Waarom geven de banken de spaarders zo weinig rente?

Spaarders mogen toch een behoorlijke vergoeding verlangen voor het geld dat ze als spaargeld naar de bank brengen?

11 jaar geleden
in: Sparen
1.2K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
waarom mogen spaarders een behoorlijke vergoeding verlangen?
corzijlstra
11 jaar geleden
Omdat spaarders bereid zijn om geld uit te lenen aan een bank, waar de bank wat mee kan doen. Dan lijikt het mij logisch, dat die spaarders dar een behoorlijke vergoeding voor moeten hebben.
corzijlstra
11 jaar geleden
Ik ben er voor, als de banken worden verplicht om een minimum rente te geven., b.v. 5 procent. Dat is toch niet teveel gevraagd?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
toe maar

Het beste antwoord

Dat is vanavond pas bij kassa uitgelegd: in de oude situatie tot 2008 gaf de bank meer leningen uit bij bedrijven en huishoudens. Er was dus meer geld nodig en was de behoefte er meer, dus gaven ze meer rente.

In de crisistijd worden er minder leningen verstrekt, waardoor er minder behoefte is bij de bank voor "vreemd" geld. Daardoor daalt de rente. Daarnaast is het zo dat de Europese bank geld leent voor 1,5%, waardoor de bank minder behoefte heeft aan het vermogen van de particuliere klant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Een prima antwoord. Ik vind wel, dat de positie van de uitleners/spaarders wel zwak is. Zij moeten maar gedogen, dat spaarrentes op momenten laag zijn.