Is er een formule om de samengestelde interestvoet (terug) te berekenen vanaf de eindwaarde als de looptijd evenals de beginwaarde bekend zijn?

Ik probeer bijvoorbeeld dit te berekenen:
810 * ( 1 + i ) ^ 39 = 1761

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sparen
5.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Simpel voorbeeld:
4 + (5 x a) - 2 = 12
(12 + 2 - 4) : 5 = 2
a = 2 Als je terug rekent doe je precies het tegenovergestelde:
+ word -
- word +
: word x
x word : t x 2 = 4
dus teruggerekend t = 4 : 2
t = 2 De volgorde van het uitrekenen is ook exact omgekeerd. Op deze manier is het eenvoudig jou berekening terug te rekenen. 810 * ( 1 + i ) ^ 39 = 1761 teruggerekend:
39 x√ (1761 : 810) - 1 = 0.02

Antwoorden (2)

Dit kan je vrij eenvoudig terugrekenen.

810 * ( 1 + i ) ^ 39 = 1761
( 1 + i ) ^ 39 = 1761/810
1+i = (1761/810)^(1/39)
i=(1761/810)^(1/39) -1 , ofwel
i= 0.02011247…

Meer in het algemeen:

Zij de looptijd t termijnen, de rente i (is de rente bv 2% dan schrijven we i=0.02), het eindbedrag E, en het beginbedrag B zodat we hebben

B* (1+i)^t = E

Dan volgt op dezelfde wijze als hierboven

i = (E/B)^(1/t)-1

Overigens zijn er een aantal verschillende manieren om deze formule op te schrijven, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja dit is toch wel basis wiskunde... dat je hier zelf niet op gekomen bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, zat met het macht verheffen te klooien.
Ik dacht dat wordt een wortel of machtverheffen in de min.
Maar een 1 door het aantal termijn delen en dat vervolgens gewoon te verheffen was ik inderdaad niet opgekomen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid is het misschien nuttig om nog even op te merken dat iets tot de macht (1/t) verheffen, hetzelfde is als de t-e machtswortel van het getal nemen. Dus 16 ^ (1/4) is hetzelfde als de vierdemachtswortel van 16=2 (want 2^4 is weer 16).
Simpel voorbeeld:
4 + (5 x a) - 2 = 12
(12 + 2 - 4) : 5 = 2
a = 2

Als je terug rekent doe je precies het tegenovergestelde:
+ word -
- word +
: word x
x word :

t x 2 = 4
dus teruggerekend t = 4 : 2
t = 2

De volgorde van het uitrekenen is ook exact omgekeerd.

Op deze manier is het eenvoudig jou berekening terug te rekenen.

810 * ( 1 + i ) ^ 39 = 1761

teruggerekend:
39 x√ (1761 : 810) - 1 = 0.02
i = 0.02