Hoe bereken je rente-op-rente met een startbedrag en vaste maandelijkse inleg?

De andere vragen/antwoorden hebben meer betrekking op een depositorekening, waarbij er alleen een eerste inleg wordt gedaan en hier volgens een rente-op-renteberekening wordt losgelaten. Maar hoe bereken je het nu als er een vaste maandelijkse inleg bij komt? Er zijn handige tools te vinden op internet, maar ik wil het graag begrijpen.

Je opent bijvoorbeeld een Jeugdspaarrekening. Hierop krijg je een rente van 2,2% op jaarbasis. De eerste inleg is €50. De maandelijkse inleg is €15. Hoeveel staat er dan op die spaarrekening na 18 jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
8.4K

Antwoorden (2)

In feite spreek je over de annuitaire formule (maar dan per maand i.p.v. jaar).
Het vergt wat teveel om het hier stap voor stap uit te leggen, in kort pas je de volgende formule toe:

bedrag= ((((1+i)^n-1)/(i))*inleg)

In de bron vind je een mooie toelichting. Financiële rekenkunde is een erg interessante bezigheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh excuus, had niet gezien dat je begint met 50 inleg. Dat moet je dan even los opsplitsen. De 50 euro plus interest en de losse maandelijkse stortingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor het maandelijkse gedeelte wordt de rekenformule dus:
((((1+(0.022/12))^216)-1)/(0.022/12))*15 = 3970.89
Let op: je moet de jaarlijkse rente, terugrekenen naar maanden. Voor de begininleg wordt het:
50*1.022^18 = 73.98 Totaal wordt dan dus 3970.89+73.98 = 3864.87
Je inleg was (216*15)+50 = 3290 Over de hele looptijd heb je dan dus 574,87 aan rente verdient (rendement van 14,87% in 18 jaar, niet echt denderend, maar wel mooi meegenomen). Wil je de berekeninge nagaan? Hier wat links:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28%28%28%281%2B%280.022%2F12%29%29^216%29-1%29%2F%280.022%2F12%29%29*15
http://www.wolframalpha.com/input/?i=50*%281.022^18%29
http://www.wolframalpha.com/input/?i=3790.89%2B73.98
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Euh, stom foutje gemaakt. Rendement mag je even negeren hierboven.Ik heb de verkeerde getallen gebruikt daarvoor, moet een stukje hoger zitten (heb het even niet meer hier meer staan). Maar de annuiteiten heb ik hopelijk wel goed voor je uitgerekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Banken rekenen in en jaar niet met samengestelde interest -;)
Maar dat is verschil tussen theorie en prakijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, rente wordt meestal jaarlijks uitgekeerd, i.p.v. maandelijks, daardoor zal het interest bedrag iets lager, maar uiteindelijk vallen de verschillen daarvan wel mee, aangezien je wel renteopbouwt over het geld dat je stort, het zal dus marginaal iets minder zijn.
Beste RTJansen,

Je hebt het zelf al over allerlei handige tools, ik weet alleen niet of je er ook al een hebt gevonden waarin je met een maandelijkse inleg kunt rekenen. Zo'n tool vind je onder andere op http://www.daveramsey.com/article/investing-calculator/lifeandmoney_investing/#/entry_form

Volgens deze calculator (dollar-teken kan je gewoon vervangen voor €-teken) heb je op het einde een bedrag van € 4.083,48. Waarvan je na 18 volle jaren € 3.240,- zelf hebt gespaard en de rest (oftewel € 793,48) in de vorm van rente en rente-op-rente hebt ontvangen.

De werkelijkheid zal niet veel van deze bedragen verschillen, omdat het rentepercentage waar je mee rekent zo laag is. Niettemin hangt het werkelijk juiste antwoord af van hoe op jouw spaarrekening de jaarlijkse rente wordt berekend. Is dat telkens over het eindbedrag op 31 december van ieder jaar, of is dat over het gemiddelde bedrag dat er over een jaar bezien op de rekening staat/heeft gestaan? Zo geeft deze Nederlandstalige tool http://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/meerrente.html
een net iets anders eindbedrag voor dezelfde input. (Ik vind zelf de eerste Engelstalige tool beter, omdat je daarin duidelijk ziet wat rente en rente-op-rente je oplevert en wat je zelf inlegt).

N.B. Er is voorzover mij bekend nergens een tool die duidelijk maakt wat je aan rente krijgt, wat aan rente-op-rente, en wat jezelf inlegt.

(P.S. Ik kan je vraag ook zo interpreteren dat het specifieke eindbedrag je niet zoveel uitmaakt, maar dat je nu wilt weten hoe rente-op-rente werkt en welk deel je aan rente krijgt en welk deel aan rente-op-rente. Als dat inderdaad je werkelijke vraag is, dan kun je het beste het beleggingsboek De Basis van het Beleggen kopen. Daarin wordt heel goed uitgelegd en in een tabel getoond wat je aan gewone rente krijgt en wat aan rente-op-rente. Het boek splitst dat allemaal heel duidelijk uit in een terzijde op p. 213 - 215).

Ik hoop dat dit je vraag of vragen beantwoord. Zo niet, dan hoor ik dat als je dat wilt wel in een reactie op dit antwoord :)

Succes!