Welke vorm van banksparen voor opbouw pensioen?

Hallo,
Ik wil graag gaan banksparen (opbouw) voor mijn pensioen.
Nu is mijn bedoeling om jaarlijks een bepaald bedrag weg te zetten op deze bankspaarrekening. Gezien mijn leeftijd zal ik nog wel 30+ jaar aan het sparen zijn.

Mij is niet helemaal duidelijk waar ik nu het best op kan vergelijken bij het kiezen bij de aanbieder van deze bankspaarrekening. Moneywise heeft vorige week een overzicht gepubliceerd met het overzicht van de afsluitkosten en de hoogste rente bij een eenmalige storting van € 20.000,-. Maar dit is dus niet het geval voor mij, gezien mijn jaarlijkse bijstorting.

Waar moet ik dan op letten? Is dit op de variabele rente van de bankspaarrekeningen? Of moet ik ook wel degelijk kijken naar de 30-jarige rente omdat ik mijn eerste storting gelijk voor deze periode vast kan zetten tegen een hoge rente (op het moment ruim 4%)? Kan ik er een beetje vanuit gaan dat de aanbieder die nu een hoge rente biedt, dit in de komende jaren wel zal blijven doen?

Graag ontvang ik advies waar ik het beste naar kan kijken.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen

Antwoorden (2)

Een normale bankrekening nemen. Elke keer storten,en af en toe een bedrag in deposito zetten, zodat je altijd voldoende direct beschikbaar hebt , indien nodig. Elke vorm van hogere rente of rendement geeft extra risico. Daar hebben we nu toch wel van geleerd..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kosten hebben betrekking op het openen van de rekening en zijn eenmalig. Dat je jaarlijks gaat bijstorten maakt dan niet meer uit. Er zijn overigens nog meer kosten o.a. bij de rabobank. Kijk hiervoor eens op banksparenkeuze.nl.

Banksparen geeft je slechts een beperkt fiscaal voordeel namelijk dat je geen box-3 belasting betaalt en je mogelijk als je gaat uitkeren in een andere lees lagere belastingschijf van box-1 valt.

Dit laatste is koffiedik kijken en maar de vraag.

Overigens kan je naast sparen ook beleggen onder de bankspaarwet. Als je (beleggings)horizon langer is dan 15 jaar kan beleggen qua risico/rendement toch overwegen. Kijk daarvoor voor eens bij brandnewday. Daar staat ook een grafiek met de impact van 1,2% (box-3) belasting. Die is groter dan veel mensen denken.