Ja, natuurlijk mag dat.
Zo kun je bepaalde dingen gescheiden houden; kinderen, vakanties, spaarpotjes e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker, dat is geen enkel probleem. Alleen het invullen van de aangifte inkomstenbelasting wordt er iets ingewikkelder door. Want je moet van beide rekeningen de saldo's opgeven. Maar verder is het heel handig om zaken gescheiden te houden.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb meerdere bankrekeningen, maar ik hoef alleen het totaalsaldo op te geven bij de belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies hoe 'lastig' is dat zeg....
Cryofiel
11 jaar geleden
Nou... Volgens de Belastingdienst mag je alles wat je invult afronden in je eigen voordeel. Als ik nu twee rekeningen heb, met € 100,80 op de ene en € 200,90 op de andere. Mag ik dan zeggen: afronden op hele euro's in mijn voordeel, dus dat wordt € 100 en € 200; samen is dat € 300, dus dat vul ik in. Of moet ik zeggen: € 100,80 op de ene, € 200,90 op de andere, samen is dat € 301,70. Afronden op hele euro's in mijn voordeel, dus ik vul € 301 in. € 300 of € 301... vragen, vragen, vragen...      ;-) Ik weet niet wat de officiële regel is. Daarom neem ik maar het zekere voor het onzekere; in dit geval zou ik dus € 301 invullen. Ik betaal liever belasting over één euro teveel, dan dat er op een gegeven moment vragen worden gesteld en ik veel tijd en moeite kwijt ben om alles tot op de cent te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha jij kan het ook lastig maken cryo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vul dat al jaren niet meer in. Dat vind de Belastingdienst niet zo interessant. Pas als je 10.000 den of meer hebt..
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk: ze vragen ernaar, dus willen ze het weten. Wat ze ermee doen, mogen ze zelf uitzoeken. Ik vul gewoon die paar honderd euro in die op mijn bankrekeningen staat. Beter even een paar getalletjes opzoeken, optellen, afronden en invullen dan mogelijk gezeik krijgen dat eigenlijk nergens over gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Flevoboy, men hoeft alleen de banksaldi te vermelden indien het totaal voor box 3 boven het vrijgestelde bedrag uitgaat.
Cryofiel, bankrekeningen moet je per stuk vermelden want van iedere rekening wordt het bankrekeningnummer gevraagd.
Binnen een vraag moet je in theorie rekenkundig afronden en het totaal in je voordeel afronden.
Dus ingehouden loonheffing naar boven en loon/uitkering/pensioen naar benden,
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb net even gekeken. Aangifteformulier over 2011. Vraag 20. Je hoeft die vraag inderdaad alleen maar in te vullen als het totaal voor box 3 boven de vrijstelling uitkomt - daar heb je gelijk in. Maar dan:
Vraag 20a: Bank- en spaartegoeden in Nederland. Gevolgd door één invulvakje. Ik kan dus niet anders dan zelf alle saldi optellen. Er worden geen rekeningnummers gevraag, geen individuele saldi; alleen het totaalsaldo van alle bank- en spaartegoeden. Ik heb twee bankrekeningen en een stuk of wat spaarrekeneningen, en al die saldi moet ik dus zelf bij elkaar optellen.
Ja hoor, geen enkel probleem. Ik heb er 5 en ook nog één in Duitsland. Banken hebben je graag als klant.
11 jaar geleden
Ja dat is geen probleem. Let er wel op dat een bankrekening ook geld kost. Dus is het niet echt nodig en blijf je beneden de ton in € bij een nl. Bank. Niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had er vroeger 3, een betaalrekening, een hypotheek en een spaarrekening.
je mag er wel 10 als dat nodig is en de bank dat ook vindt!

Toegevoegd na 1 minuut:
antwoord : ja je mag 2 bankrekeningen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, je moet alleen even navraag doen over de voorwaarden.
Bij de Ing mag je alleen rood staan op de rekening waar je inkomsten op binnenkrijgt. Dat kan een probleem zijn bij je extra rekening, uiteraard afhankelijk waarvoor je je extra rekening wil gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
je vraag staat onder categorie sparen. Je mag ook meerdere spaarrekeningen hebben. Geen probleem, wel even rekening houden met de fiscus. al je spaargeld valt onder je eigen vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag meerdere spaarrekeningen, maar maar 1 priverekening per persoon per bank hebben, je mag wel bij verschillende banken een prive rekening openen, dat is weer geen probleem. Dus ja, je mag meerdere bankrekeningen hebben.