wat voor nadelen heeft premievrij maken van een woekerpolis, zoals Koersplan bij Aegon ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
1.1K

Antwoorden (1)

Als u de woekerpolis premievrij maakt, stopt u met het betalen van premie. De einddatum van de polis blijft ongewijzigd. Door inflatie is het bedrag bij uitkering waarschijnlijk gering.

Degevolgen van het premievrij maken van de woekerpolis kunt u vinden in de polisvoorwaarden van de beleggingsverzekering. Er zullen bij de premievrijmaking kosten in rekening worden gebracht. Dat zijn meestal de kosten die de verzekeraar misloopt, omdat u de toekomstige premies niet meer zult betalen.

Leest u verder de informatie van Fisc Alert – januarinummer 2011. (ongewijzigd overgenomen - zie bron)

Als uw polis minder dan tien jaar loopt, is het zoeken van een goedkoper alternatief meestal de beste optie. Doe in elk geval niets vóórdat u weet wat binnen uw polis precies aan kosten in rekening wordt gebracht. Meestal staan ze ergens in de polisvoorwaarden, al heeft u vaak wel een vergrootglas nodig omdat ze onder de kleine lettertjes vallen. Zo bestudeerde ik onlangs een polis die eind 2006 was gestart. Na lang zoeken bleek dat gedurende de eerste acht jaar door de verzekeraar bijna de helft aan ‘eerste kosten’ in rekening werd gebracht. Ook de andere kosten waren niet mals: het eigen beleggingsfonds rekende jaarlijks 1,2 procent aan kosten, plus 81 euro aan ‘administratiekosten’. Kassa voor de verzekeraar. De beslissing om direct te stoppen was snel gemaakt: zo kon in elk geval nog vier jaar aan ‘eerste kosten’ worden bespaard!
De lastigste kostenpost om te analyseren is de premie voor de dekking bij overlijden. Door de premie-oorlog die de afgelopen jaren in verzekeringenland woedde, zijn de kosten voor overlijdensrisicoverzekeringen fors gedaald. U zult zien dat de premie voor het verzekeren van het overlijdensrisico die u betaalt binnen uw woekerpolis, stukken hoger ligt dan de premie voor een ‘losse’ verzekering.