Waarom wordt reisproduct berekend via vaste bedragen i.p.v. wat je echt gebruikt?

Ga zeer zelden met het ov, maar heb wel studentenov nu staat dr dat ik elke maand voor €100 schuld erbij krijgt vanwege dat OV. Mocht ik stoppen zou ik dan doormiddel van reishistorie kunnen aantonen dat dit bedrag veel te hoog is voor wat ik in werkelijkheid heb gebruikt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je reisproduct krijg je in de vorm van een abonnement en daarvoor staat een vast bedrag per maand. Zoals bij veel abonnementen zijn er altijd mensen die veel gebruik maken van de dienst en mensen die er weinig gebruik van maken. Als per persoon zou moeten worden bijgehouden wie precies wat verbruikt, zou dat zoveel extra administratie opleveren dat het voor iedereen duurder wordt. Daarom is gekozen voor de makkelijke oplossing waarbij iedereen een soort gemiddeld bedrag betaalt. Je kunt dus ook niet achteraf een deel van je schuld verminderen omdat uit je reishistorie zou blijken dat je nauwelijks gebruik hebt gemaakt van het ov.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100