Hoe neem ik het woning van mijn ouders best over om zelf de resterende hypotheek af te betalen?

Goeiedag iedereen,

Mijn ouders hun relatie is al lang uiteen gevallen maar ze wonen tot nu toe nog samen met als gevolg dat moeders gezondheid door vader zeer achteruit gegaan is, lichamelijk en psychisch.

Samen hadden ze een huis gekocht op hypotheek waarbij het nu nog open staat op 32.000 euro op vaders naam.

Graag wil ik het huis overnemen op mijn naam en verder het hypotheek afbetalen zodat vader kan vertrekken om een nieuw leven te beginnen, zodat hij niet vast zit met een hypotheek op zijn rug (zoals hij het zegt).

Hoe moet ik aan zoiets zelfs beginnen?
Kan mijn vader vb. Het totale bedrag van het huis schenken? (reële waarde van pand is +-200.000euro) zodat ik dan alleen de hypotheek hoef af te betalen.

32.000 euro is op zich geen groot bedrag, kan ik dan misschien best een persoonlijke lening afsluiten voor zeg maar 25.000 + 7000 eigen geld? Deze volledige bedrag uiteindelijk schenken aan vader zodat hij de hypotheek afsluit?

Ik zelf ben 24j. en werk al 3j. Voltijds.
Woon appart in een huur appartement samen met mijn vriendin (samenwonend).

3 jaar geleden
in: Lenen
2.2K
erotisi
3 jaar geleden
zijn je ouders nog getrouwd of iets in die zin?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@EgofortisS, zie antwoord van @Computoon, Ga niet over één nacht ijs, informeer uitgebreid over de financiële gevolgen en laat u adviseren door een ervaren juridisch geschoolde fiscale specialist.

Antwoorden (1)

Voor deze vraag moet je een juridische/fiscaal adviseur inschakelen.

Zo maar wat dingen om over na te denken:
@ huis samen gekocht: dan staat het huis op naam van beiden, van vader en moeder dus. Hypotheek waarschijnlijk ook.
@ Huis geschonken krijgen? Dan kun je een aanslag schenkbelasting tegemoet zien.
@ Hypotheek van iemands naam krijgen: daarvoor is medewerking van de bank nodig. Die wil de zekerheid dat er geen betaalproblemen ontstaan.
@ Een huis bezitten waar je niet in woont, zorgt er (in principe) voor dat de hypotheekrente niet in aftrek kan worden gebracht
@ En zo nog het een en ander...

Kortom, naar de adviseur!
.
Gesprek met een notaris lijkt me niet verkeerd.
Toegevoegd op 25 mei 2020 19:06: tekst
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
https://www.abab.nl/artikelen/schenkingsvrijstelling-eigen-woning-2020-maximaal-eu-103643
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is als er op de kinderen hun naam een hypotheek staat @erotisi
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ plus, ja zeker deskundige info inwinnen. Niet over één nacht ijs gaan. Veel om over na te denken.