Heb ik hier te maken gehad met een echt incassobureau?

Kreeg een email van Infoscore collections dat ik een schuld had openstaan van PayPal, nu kan dit wel kloppen aangezien ik jaren geleden PayPal nog wat geld schuldig was. Dus ik heb die vordering voldaan en vroeg ze mij een schriftelijke bevestiging van mijn betaling per post toe te sturen en mijn vordering af te melden bij het BKR. Nu claimen zij dat ze alleen per email een bevestiging kunnen sturen en dat mijn schuld nooit bij het BKR gemeld is geweest en ze deze dus niet kunnen afmelden. Wanneer ik op hun website kijk hebben ze ook alleen een postbus adres en geen fysiek adres, verder zijn ze geen lid van het NVI maar claimen ze dat ze daar een aanvraag hebben lopen en "aspirant lid" zijn. Op Nederlandse maar vooral Duitse websites zie ik veel klachten over dit incassobureau en veel mensen kunnen nieteens herkennen in de vordering, ook omdat vele zeggen nooit zelfs PayPal gebruikt te hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
9.1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat is een "echt" incassobureau?
Iedereen kan een incassobureau oprichten. Belangrijker lijkt mij dat u bewijs hebt dat uw schuld voldaan is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echt als in HET incassobureau dat mijn PayPal schuld in behandeling heeft en niet een incassobureau dat iedereen maar vorderingen stuurt en geen afspraken met PayPal heeft.

Het beste antwoord

Paypal hanteert een lijst genaamd "Lijst van derden (anderen dan klanten van PayPal) met wie persoonlijke gegevens mogen worden gedeeld", zie https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/ua/third-parties-list.
Daar staat Infoscore meerdere keren in, waarbij aangegeven wordt door Paypal: "Schulden incasseren; rapportage over in gebreke blijvende klanten verwerken voor bureaus voor kredietcontrole".
Als ik dit zo lees, lijkt het alsof Infoscore inderdaad namens Paypal als incassobureau kan optreden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
+ en nu moet Eska alleen het incassobureau nog bellen om te checken of de mail van hen afkomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, zal maar aannemen dat het allemaal goed zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toen ik de eerste mail kreeg heb ik het incassobureau gelijk op Google opgezocht en hun gemaild via hun website of die mail ook van hun afkomstig was, dit bleek het geval.
paulus811
7 jaar geleden
Mooi, dat lijkt opgelost. Toch is het voortaan beter om de afzender vooraf grondig te checken voordat je tot betaling overgaat. Misschien een open deur, maar je zou niet de enige zijn die zo geld kwijt raakt en meestal ook persoonlijke gegevens.