Hoeveel is mijn studielening nog waard over tien jaar?

Wij hebben een discussie maar komen er niet uit en hebben ook niet zoveel verstand van economie. Wie wel?

- Een student heeft 10.000 euro studieschuld. Daar zit vanaf januari 2017 0% rente op.
- De spaarrente is 0,5% op een gemiddelde bank.
- Stel de inflatie blijft zo'n 1,5% de komende tien jaar.

Loont het dan om juist snel af te lossen of zo lang mogelijk de lening aan te houden?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat je schuld elk jaar met de hoogte van de inflatie afneemt, en ook de rente eraf gaat. Zodat na tien jaar de schuld nog maar de waarde heeft van 8.600 euro met het prijsniveau van 2026 (en de rente zo'n 500 euro heeft opgebracht).

Wie helpt ons uit de brand :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Wat je ook berekent het blijft 10.000. dat het door ontwaarding minder is is tegen die tijd nog steeds 10.000.
paulus811
7 jaar geleden
En als je de komende 10 jaar een hypotheek nodig hebt, drukt deze schuld behoorlijk op het bedrag dat je kunt lenen. Mijn advies is aflossen zodra je kunt, want je kunt je rijk rekenen met aannames vwb inflatie, maar de schuld wordt er niet minder van en sleep je 10 jaar achter je aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het behoeft nog even toelichting zie ik. 1. Ik snap dat het 10.000 euro blijft, maar ga er even vanuit dat je er nu 10.000 pakken melk voor kunt kopen. Hoeveel pakken melk kan ik dan over tien jaar van dat geld kopen, uitgaande van de cijfers. 2. Het is een economische discussie dus een antwoord schuld achter je aanslepen is niet echt een antwoord. Daarbij telt je studieschuld niet meer mee bij een hypotheek dus dat scheelt! Daarbij wordt je schuld dus wel degelijk minder stelt degene met wie ik discussie heb, en dat kan ik wel volgen. Immers, vroeger verdiende mijn opa 100 euro per maand maar daar kon hij wel zijn gezin van onderhouden. Als hij toen 100 euro had gelend en het in 2016 had afgelost kun je nu veel minder doen met dat geld!
Inekez1
7 jaar geleden
Als je van plan bent een keer een huis te kopen dan kun je beter als student veel lenen tegen 0% rente en het geld opzij zetten op een spaarrekening. Bij de aankoop van een huis hou je de 0% lening aan en gebruik je het geld van de spaarrekening als aanbetaling. Je hebt daardoor een minder hoge hypotheek nodig. Die hypotheek krijg je niet voor 0% rente. Je hebt dan 2 leningen, maar het totaal geleende geld is niet meer dan wanneer je de ene aflost en de ander met hetzelfde bedrag verhoogt. De rente die je betaalt is wel een verschil. Er zijn tegenwoordig 'veel' studenten die maximaal lenen terwijl ze dat voor hun studie niet nodig hebben. Daar is de studielening niet voor bedoeld, dus er zal wel een keer een wetswijziging komen die daar een eind aan maakt.

Antwoorden (1)

Bij een lening met 0% rente is het inderdaad gunstiger om die zo lang mogelijk aan te houden. Elke euro die je nu niet aflost maar spaart, levert over 10 jaar meer op.

Als je de komende 10 jaar elk jaar 1000 euro aflost, heb je na 10 jaar 10.000 terugbetaald. Als je de komende 10 jaar elk jaar 1000 euro spaart, kun je na 10 jaar in een keer 10.000 euro aflossen en hou je de opgebouwde rente over.

In de praktijk zul je wel elk jaar iets moeten aflossen, als je financiele situatie dat toelaat. Maar vrijwillig meer aflossen is niet voordelig.

Zelfs als ook de spaarrente 0% zou zijn en de inflatie 0% is het nog steeds verstandiger om niet meer af te lossen dan nodig. Het geld dat je daarmee nu bespaart zet je opzij voor als je dat later een keer nodig hebt. Het zou zonde zijn om vrijwillig een lening met 0% rente af te lossen en dan een keer rood te staan bij de bank tegen 12,7% rente.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Als hij nu niet zou kunnen terug betalen en zou moeten lenen daarvoor dan kan hij ook niet sparen.