Waar baseert een incassobureau de rentestand op?

hoi hoi,

wat ik me dus afvraag is waar een incassobureau of gerechtsdeurwaarderskantoor de rentestand op baseert. Gezien dit voor ieder bureau weer verschilt. Bestaat er hier een formule voor? Heeft het een correlatie met de inflatiecijfer? Heeft het een samenhang met de rente die banken hanteren bij een (doorlopend) krediet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een uit de lucht gegrepen cijfer...

Antwoorden (1)

Een incassobureau mag, vanaf de uiterste betaaldatum, de wettelijke rente in rekening brengen en eventueel contractuele rente. Dat laatste mag alleen wanneer dat in de algemene voorwaarden of betalingsvoorwaarden van de overeenkomst staat.
De wettelijke rente voor transacties met consumenten is sinds 1 januari vorig jaar 2%.
Voor handelstransacties geldt een tarief van 8,05 %.