Moet je kosten creditcard aflossen ?

Tijdens de draagkrachtberekening Voert de man de schuld en de aflossingkosten op van een creditcard welke uitsluitend gebruikt wordt tijdens zaken reizen. Op de creditcard worden deze kosten ook als zodanig omschreven ( hotel, ticket, schipholparking, huur auto ) Deze kosten zijn door de man gedeclareerd bij zijn werkgever en op de priverekening van de man gestort. De man heeft geen aflossing of betaling gedaan op zijn cerditcard. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, als alle kosten door de werkgever vergoed worden heeft dat geen invloed op de draagkracht van de man. Vaak geven werkgevers een ' company credit card' waarbij de afhandeling helemaal door de werkgever wordt geregeld. In dat geval hoeft de man de buitenlandse kosten niet eens voor te schieten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is wel de bedoeling dat met de betaling van de werkgever, de creditcard schulden worden afgelost. Daar wordt de man niet toe verplicht (zodra de vergoeding gestort is heeft de werkgever aan zijn plicht voldaan, wat de man ermee doet is zijn zaak), maar dan houden de schuld op de cc en het hogere saldo op de betaalrekening elkaar nog steeds in evenwicht en is er geen effect op de draagkracht.

Het is overigens niet handig om de schuld niet af te lossen, want bij een volgende buitenlandse reis loopt hij tegen de limiet van de credit card aan.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog los daarvan; wat iemand met een creditcard koopt zijn normaal gesproken geen 'voor het levensonderhoud noodzakelijke kosten'.
Trek je dat door dan zou je bijvoorbeeld ook bonnetjes van Albert Heijn kunnen overleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De rechter bepaalde dat het wél kosten levensonderhoud waren. De man mag de aflossing opvoeren als kosten en dit beïnvloed zijn draagkracht. Er zaten ook geen cc overzichten bij, deze heeft de vrouw bij de maatschappij opgevraagd en geconstateerd dat idd alleen tijdens zakenreizen is gebruikt, de bedragen vallen tegen elkaar weg ! De vrouw heeft maar één zo'n controle kunnen doen. Zij is niet in het bezit van de bankafschriften van de man. De vrouw heeft wel de cc laten blokkeren, er staat inmiddels meer dan 2500 schuld op waarvoor de vrouw medeverantwoordelijk is, getrouwd in gemeenschap van "schulden" (in dit geval).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De rechter bepaalde dat het wél kosten levensonderhoud waren. De man mag de aflossing opvoeren als kosten en dit beïnvloed zijn draagkracht. Er zaten ook geen cc overzichten bij, deze heeft de vrouw bij de maatschappij opgevraagd en geconstateerd dat idd alleen tijdens zakenreizen is gebruikt, de bedragen vallen tegen elkaar weg ! De vrouw heeft maar één zo'n controle kunnen doen. Zij is niet in het bezit van de bankafschriften van de man. De vrouw heeft wel de cc laten blokkeren, er staat inmiddels meer dan 2500 schuld op waarvoor de vrouw medeverantwoordelijk is, getrouwd in gemeenschap van "schulden" (in dit geval).
Nee, omdat die kosten niets te maken hebben met de prive inkomsten en uitgaven. Immers de schuld die hij maakt wordt door de werkgever terugbetaald. Per saldo is de balans tussen inkomsten en uitgaven via de kaart NUL.