Mijn bank heeft de aanvraag voor roodstaan geweigerd. Kunnen ze dat zomaar doen, als je een vast inkomen hebt? Welke stappen kan ik ondernemen?

Okee het is niet veel maar het is vast inkomen, ik moet wel even roodstaan omdat er tandartsrekeningen heel veel geld kosten, en de zorgverzekeraar wil bijna niks vergoeden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
2.7K

Het beste antwoord

Natuurlijk kan een bank dat beslissen. Ze zijn niet verplicht om je te bedienen. Vaak kun je met je zorgverzekeraar een betalingsregeling treffen. Dat is goedkoper en veel slimmer. Eenmalig een krediet is altijd een krediet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bank kan dat weigeren. Daar kun je proberen met hun over te praten maar als ze daarna nog steeds niet bereid zijn je rood te laten staan kun je daar niets aan doen.
11 jaar geleden
Ja, de bank kan roodstand weigeren. De bankis een commerciële instelling en bepaalt zelf de voorwaarden voor kredietverlening. Als je het met die voorwaarden niet eens bent, staat het je vrij naar een andere bank te gaan die ook weer haar eigen voorwaarden heeft.

Wat de zorgverzekeraar betreft: die vergoedt wat volgens de polisvoorwaarden verzekerd is. Er is geen sprake van willekeur. Er zijn tandartsverzekeringen met beperkte en uitgebreide dekking (waarbij de premies navenant zijn) dus misschien is een duurdere verzekering een idee als er veel onderhoud aan je gebit nodig is of op relatief korte termijn te verwachten is.
11 jaar geleden
Als er te weinig inkomen binnenkomt op de rekening kan een bank zeker weigeren om een krediet te verlenen.
Vaak hanteert een bank daarvoor een vaste lijst.
Bijvoorbeeld er moet iedere maand 1000 euro binnen komen.
Of er moet minimaal zoveel procent van het verleende krediet binnenkomen per maand.
Als het bij de bank niet lukt vraag dan aan de tandarts of je de nota in termijnen mag betalen, vaak zijn tandartsen wel zo coulant.