Mag ik een huis kopen met geleend geld?

Beste mensen.
Ik woon nog thuis en werk bij een uitzendbureau.
Het is voor mij (nog) niet mogelijk om een hypotheek te krijgen.

Stel ik spaar €30.000 en ik LEEN €75.000 (dus geen hypotheek).
Zou ik dan een huis/flat mogen kopen voor €100.000?
Of is dit door bepaalde regels niet mogelijk?

Even terzijde of dit slim is of dat ik moet wachten op een vast contract.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
2.5K

Antwoorden (3)

Ja, als jij genoeg geld ter beschikking hebt om een huis te betalen, dan kan jij dat huis kopen. Niemand zal jou verplichten om een hypotheek af te sluiten als dat niet nodig is.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Een beetje mager antwoord. Formeel niet onjuist, maar toch …
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan iemand die geen hypothecaire lening kan krijgen zonder zekerheidsstelling wel € 75.000 lenen?
Graag toelichting hoe dat mogelijk is.
Als je een schriftelijke aanbieding hebt van de uitlenende financiele instelling dan zit het er dik in dat je ook een hypothecaire geldlening kunt krijgen.
Er is feitelijk weinig verschil tussen een hypothecaire lening bijvoorbeeld van een bank of een lening via (veelal) familie, vriend, goede kennis enzovoort. Komt zeker de laatste tijd steeds vaker voor, met name de lening van ouder aan kind. Staat bekend als de familiebank-lening

Te adviseren blijft om de voorwaarden van de lening vast te leggen in een contract en het een en ander via de notaris te laten gaan – hoewel niet verplicht. Als de schuldenaar de rente wil kunnen aftrekken van zijn of haar inkomen, dan moet er separaat opgave gedaan worden van de hoogte van de schuld en de betaalde rente. Hiervoor stelt binnenkort de Belastingdienst een formulier beschikbaar.

Ook de familiebank-lening moet vanaf 1 januari verplicht óf annuïtair zijn of lineair. Aflossingsvrij mag ook dit dit type leningen niet meer. Omdat deze leningen net als een hypothecaire lening bij een bank belastingaftrek geeft is een veelgestelde vraag: hoeveel rente mag overeengekomen worden. Het antwoord is: meer dan bij een 'gewone' hypothecaire lening. Omdat de lening een achtergestelde lening is (veel risico dat er niet wordt afgelost bij onverwachte zaken als werkloosheid, maar ook financieel wanbeleid e.d.) is de bandbreedte sowieso 25% afwijkend van marktconforme rente..

Voorbeeld: marktconforme rente is bijvoorbeeld 5% a 6%. Een afgesproken percentage van 4% tot 7 a 8% zal zonder meer door de Belastingdienst worden geaccepteerd. Dit rentepercentage kan volgens contract ook periodiek worden vastgelegd bijvoorbeeld per jaar. Misschien dat het je lukt bij een particuliere geldlener een lening los te peuteren. Als het rentepercentage hoog is en jij kan de rente betalen kan de lener een hoge rente op zijn geld krijgen. Maar dan moet er wel vertrouwen zijn dat de lening inclusief de rente wordt betaald. Met 42% belsitngteruggave / rentepercentage 7% kost een lening van 75.000 euro jou netto maar 254 euro per maand.

Vaak worden de betalingen gecombineerd met schenking – bij jou als ik de reacties lees helaas n.v.t.. Voor de meelezers toch maar deze informatie erbij. Deze informatie is in de reactie te lezen.

Er is op internet veel informatie te vinden over de familiebank-hypotheek. Lees de informatie in de bronnen. Ook voorbeeldcontracten zijn te vinden op internet.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Rente betalen en terugschenken:
Bijvoorbeeld: in een jaar wordt er 12 x 500 rente overgemaakt. Maximale schenkvrijstelling ouder - kind is euro 5229 per jaar (2014) N.B: Deze terugschenking moet wel plaatsvinden in en aparte geldhandeling. M.a.w.: in dit voorbeeld heeft het kind wel het belastingvoordeel maar (vrijwel) geen kosten. De lener (ouder) moet de lening opgeven als vordering. M.a.w. er moet wel Box 3 belasting over worden betaald. Als de ouder de helft van de rente terugschenkt is hij nog spekkoper. Over de totale lening behoudt krijgt hij immers in dit voorbeeld 3% rente (als er 6% is betaald - zoals afgesproken). Een rentepercentage van 3% dat momenteel niet te behalen is op een spaarrekening. N.B: de tijdelijke verhoging van de schenkvrijstelling gedurende nog dit gehele jaar 2014 tot maximaal 100.000 euro, óók van derden wijkt te veel af van de vraag en daarom ga ik hier niet verder op in.
fisbel
10 jaar geleden
Of je bij een bank een hypothecaire lening neemt of via een kennis o.i.d. (familiebank-lening zoals beschreven in mijn antwoord) maakt geen verschil voor de hypotheekrenteaftrek. Fiscaal aftrekbaar dus. Een persoonlijke lening afgesloten via internet kan ook in aanmerking komen voor fiscale aftrek. Mits het rentepercentage niet te gek wordt. 75.000 euro lenen bij Interbank kan met een rentepercentage van 6,7%. Of 8% bij ABN-AMRO. Zie: http://www.geld.nl/lenen/vergelijken
Daarnaast zal duidelijk moeten zijn dat de lening aangewend wordt voor de koop van een woning. Dus de gang naar de notaris is hier wel verplicht. Als je 5000 wilt lenen of 20000 gaat dat een stuk gemakkelijker dan 75.000 Hoe hoger de persoonlijke lening, hoe meer eisen er gesteld zullen worden aan het inkomen. Wat dat betreft is er in principe niet alle verschil met een gewone hypothecaire lening.
Het kan zonder meer. Maar als je 75.000 euro zou lenen, zal de geldgever hoogstwaarschijnlijk zekerheid willen, het is immers een groot bedrag dat terugbetaald moet worden. Ik neem niet aan dat je roerende zaken hebt ( een kostbare verzameling juwelen of zo) die je in onderpand kunt geven.
Dus dan vestig je noodgedwongen toch hypotheek. Je geeft de gelduitlener macht over je huis. Juridisch is de geldlener de hypotheekgever: immers, je geeft de macht over je huis aan de gelduitlener, de hypotheekhouder. Betaal je de lening niet af, dan kan de hypotheekhouder je huis toch veilen.
Maar als je van iemand veel geld kan lenen zonder zekerheid te geven, prima. Echter, zulke gelduitleners zijn schaars en iedereen met een beetje verstand zal zo'n lening via de notaris regelen en onderpand ( hypotheek) eisen.