Mag een bank zomaar een lening veranderen zonder medeweten van de tweede partij?

een gesamelijke lening mag dat zomaar verandert worden zodat er maar 1 partij voor de restschuld opdraait. ik had nl een gesamelijke lening maar dat heeft de bank zonder mijn medeweten verandert waardoor mijn ex vrouw haar schuld kwijt is en ik de rest mag betalen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.1K

Het beste antwoord

Nee een bank mag dit absoluut niet. Als beiden tekenen zijn beiden verantwoordelijk. Een bank mag niets op eigen houtje wijzigen, ook al zou je vrouw dit op haar verzoek doen. Daar moet beiden voor tekenen voor elke wijziging. Ik zou een klacht indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In "bankentaal" betekend beide verantwoordelijk meestal beide hoofdelijk aansprakelijk voor het totaalbedrag en niet beide aansprakelijk voorde helft.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij hangt dat van de voorwaarde waaronder de lening is afgesloten af. Als het niet is toegestaan zal de bank het niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de ene partner de lening niet kan afbetalen (en als de bank dat gelooft) zullen ze het geld gewoon bij de andere gaan halen.
Een lening op twee namen betekent niet 'samen delen' zoals je als klant zou denken maar 'beiden verantwoordelijk' zodat de BANK meer zekerheid heeft dat het geld terugkomt.
Je zou na vier jaar kredietcrisis toch wel geleerd moeten hebben dat banken er niet zijn voor de klanten, maar precies andersom.

Het zal ongetwijfeld volgens de voorwaarden zijn, maar je zou het aan kunnen vechten als je kunt aantonen dat je ex gewoon in staat is om (mee) af te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een hele lastige vraag op deze manier. Je bent gescheiden! Het gaat nu om de vraag of je op huwelijkse voorwaarden was getrouwd, wie heeft getekend en de algemene voorwaarden van de bank.
Banken zijn tegenwoordig, zeer machtige instanties die er alles aan doen om geleend geld terug te krijgen.
Mijn advies: laat een onafhankelijk adviseur kijken naar deze situatie en handel naar zijn advies!
Succes