hoe kan ik het oplossen als ik een lening niet kan afbetalen?

Hoe kan ik het oplossen als ik door omstandigheden geen geld meer heb om een (grote) lening af te lossen bij een kredietverstrekker. (en niet de schuldsanering in wil).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wordt al genoemd in de antwoorden, maar wat je ook doet, neem in elk geval contact op met de kredietverstrekker en leg je situatie uit. Teveel mensen laten dit soort zaken uit schaamte of onzekerheid over wat te doen maar op hun beloop. Dat leidt altijd tot meer problemen dan wanneer je direct als je het aan ziet komen ervoor zorgt dat je duidelijk communiceert met je schuldeiser(s). Tips over besparingen die je mogelijk kunt doen zijn eigenlijk moeilijk te geven zonder dat wij je situatie kennen. Mensen beginnen vaak al over bijvoorbeeld kranten- of tijdschriftabonnementen die je kunt opzeggen, maar als ik naar mezelf kijk dan heb ik dit abonnementen al nooit gehad. Ik heb nooit een inkomen gehad dat hoger is dan rondom het minimum, en zou ook behalve het stopzetten van de maandelijkse giften nog amper structureel ergens op kunnen bezuinigen. Gelukkig heb ik nooit schulden gehad, maar hoe en ook óf iemand kan bezuinigen op maandelijkse uitgaven, hangt m.i. ook enorm af van iemands situatie. Ik weet niet of je hier verder wilt uitweiden over je persoonlijk situatie, maar als je dat wilt, zou je misschien iets meer kunnen vertellen over je inkomenspositie en de omstandigheden die ertoe hebben geleid dat je nu je schuld niet kunt afbetalen. Is je inkomen bijvoorbeeld lager geworden, of zijn je vaste lasten enorm gestegen? Is het een korte periode waarin je niet in staat bent om je lening af te lossen, of lijkt het erop dat je het binnen afzienbare tijd helemaal niet meer voor elkaar kunt krijgen? Heb je al schuldhulpverlening gehad, bijvoorbeeld via je gemeente? Nu weet ik niet wat de reden is dat je geen schuldsanering wilt, maar bij grote schulden zonder een reële mogelijkheid om die af te betalen, is de wettelijke schuldsanering (WSNP) eigenlijk een hele mooie manier om uiteindelijk toch schuldenvrij te worden. Niet dat het prettig zal zijn om er in te zitten, maar het is toch een heel stuk beter dan nooit van je schulden af komen en voortdurend in angst leven voor weer de volgende deurwaarder of gijzeling. Natuurlijk is de WSNP het laatste redmiddel en moeten eerst andere mogelijkheden geprobeerd worden; anders wordt je ook niet eens toegelaten tot de regeling. Maar je vertelt niet wat er eventueel al geprobeerd is aan schuldhulp en ik weet ook niet óf je daar überhaupt iets over wilt vertellen hier, dus het is zo moeilijk te beoordelen wat er verder eventueel nog mogelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad contact zoeken met die kredietverstrekker. Hij heeft ook liever dat zijn geld binnenkomt en zal waarschijnlijk een oplossing met je zoeken.

Antwoorden (4)

Neem contact op met de leningverstrekker en probeer daarmee een andere afbetalingsregeling te treffen
9 jaar geleden
Als een andere aflossingsregeling niet getroffen kan worden zal je naar de schuldhulpverlening toe moeten stappen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt daar bij de gemeente meer informatie over krijgen.
9 jaar geleden
Ik weet niet veel over je situatie en hoe groot je schuld is. Naast een betalingsregeling kun je misschien meer bezuinigen op zaken die je niet echt nodig hebt zoals abonnementen, vakantie. Misschien kan je zaken verkopen die je in dit noodgeval kan missen zoals bijvoorbeeld een auto.
Je zal ook meer moeten letten op de boodschappen en minder dure varianten kunnen nemen van bepaalde producten.
Ook proberen je inkomen te vergroten door een (bij)baan te nemen (thuiswerk, folders rondbrengen, etc).

Zoals eerder gezegd zijn er weinig gegevens over je bekend maar hopelijk helpt dit iets.
9 jaar geleden
Op de eerste plaats:
Verminder je uitgaven. Hoe dan ook. Als er meer uitgaat dan er inkomt is er iets mis.

Op de tweede plaats:
Verhoog je inkomen. Zoek een baan. Of een baantje erbij. Bijv. als productiemedewerker.

Lees en houd je aan alle tips van "een dubbeltje op zijn kant."
http://dubbeltje.rtl.nl/
Ze zoeken nog nieuwe deelnemers:
Het team van “Een Dubbeltje op zijn Kant” zorgt ervoor dat je weer controle krijgt over je financiële situatie. Geef je nu op!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow, dank je, deze Nederlandse site kende ik nog niet. 13/10, momopoyol!