Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de huidige verhouding gulden-euro als je rekening houdt met koopkracht/inkomen/winkelprijzen?

ik weet dat vroeger bij introductie de euro 2,37 gulden was ofzo.
we hebben intussen een recessie gehad, en vanalles.
ik krijg de indruk dat als ik kijk naar minimum inkomen, en koopkracht,
en de huur van een gemiddelde woning, prijzen in de winkel, dat
de euro nu bijna evenveel waard nog maar is als de gulden vroeger.
(in waarde van koopkracht in verhouding met inkomen en winkelprijzen)

ronron1212
3 weken geleden
1 euro = NLG 2,20371. Dus 1 gulden is ongeveer 45 eurocent waard. De inflatie zou bij de gulden ook mee gespeeld hebben dus hier kan je niets meer mee
erotisi
3 weken geleden
1 gulden = €0,45378 (vaste omrekenkoers).
Inflatie sinds 2002 ≈ 80% → prijzen zijn 1,8 keer zo hoog geworden. Stap 1: Koopkracht van 1 gulden nu
€0,45378 / 1,8 = €0,2521 (in waarde van 2002).
Omgerekend terug naar guldens: €0,2521 × 2,20371 = ƒ0,555. Dus: 1 gulden van 2002 is nu nog maar ongeveer 55,5 cent waard in koopkracht. Dat betekent een koopkrachtverlies van ongeveer 44–45%. Stap 2: Koopkracht van 1 euro nu
1 euro van nu heeft koopkracht: €1 / 1,8 = €0,556 (in 2002-euro’s).
In guldens: €0,556 × 2,20371 = ƒ1,225. Dus: een euro van nu koopt nog maar wat 1,225 gulden in 2002 kocht, terwijl de officiële koers 2,20371 gulden per euro is. Samenvatting: 1 gulden → koopkracht nu: ƒ0,555
1 euro → koopkracht nu (in guldens): ƒ1,225
Amadea
3 weken geleden
De euro is zelfs minder dan een gulden waard, als je de verhoudingen omrekent. Want alles waar je vroeger een gulden voor betaalde kost nu meer dan een euro.
KleinDuimpje
2 weken geleden
Misschien vind je de inflatie calculator interessant.
De invoer van de euro (2002) is meegerekend.
Deze invoer staat natuurlijk los van de waarde euro naar gulden.
KleinDuimpje
2 weken geleden
https://www.inflatiecalculator.nl/
SingingCoyote13
2 weken geleden
@Kleinduimpje Bedankt ! die inflatiecalculator is echt iets wat ik zocht eigenlijk. het blijkt dus dat bv een fles goedkope cola van 1 liter in 1995 (1 gulden) nu ongeveer hetzelfde kost (+- 0.90 eurocent) in euros zonder statiegeld natuurlijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Die verhouding is onveranderd, namelijk 1 euro = 2,20371 gulden.
Het effect van inflatie verandert dat niet; ook de gulden zou minder waard zijn geworden.
Als je vraag eigenlijk was; hoeveel inflatie is er sinds 2002 geweest, dan is dat inderdaad (op basis van de CPI waarmee bv hurennen alimentatie wordt verhoogd), circa 80%. Dat betekent dat een euro uit 2002 nu maar 55 cent waard is.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 22 november 2025 16:07: bron
3 weken geleden
erotisi
3 weken geleden
Is dat gulden of euro die 55 cent?
tinus1969
3 weken geleden
55 Eurocent
LeonardN
3 weken geleden
@erotisi
Als je 55 eurocent x80% doet is dat 44 eurocent. 55+44 = €0,99 of zo goed als een euro. (((Eigenlijk is het niet 55 eurocent maar €0,55555 (met vijfen tot in het oneindige) eurocent. Maar goed je rond ergens af))). Persoonlijk vind ik het iets makkelijker andersom te zeggen/te horen. Als je vroeger iets kocht voor 1 euro, moet je er nu (waarschijnlijk zo) €1,80 voor betalen. (80 procent meer dan je vroeger deed).
erotisi
3 weken geleden
Ik zie eigenlijk dat de vraag maar deels is beantwoord waar ik zelf ook nog geen rekening mee heb gehouden. In de vraag staat namelijk ook rekening houdend met koopkracht en inkomen. Als de inkomens ook 80% zijn gestegen is de euro toch weer de euro.......
Thecis
2 weken geleden
De vraag is volledig beantwoord. De verhouding/ omrekenfactor blijft die 2.20. Die staat vast. Dat er daarna inflatie is geweest staat daar los van.
Frencie
2 weken geleden
Ik kan je verzekeren dat de inkomens (helaas) niet met 80% zijn gestegen...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing