Is consuminderen slecht voor de economie, minder bestedingen ?

Toegevoegd na 5 dagen:
hartelijk dank voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1.1K

Het beste antwoord

Tja, het ligt er maar aan of je een steeds maar groeiende economie wel
zo "goed" vindt.
Mijn grootouders consumeerden bijna niets! Ze woonden op een boerderij, en waren bijna geheel zelfvoorzienend, met een groentetuin, kippen, koe en varken dat ze slachtten. Toch liep de economie!

Dus nou vraag ik me af: hoe kan het dat nog maar twee generaties geleden heel veel mensen nauwelijks consumeerden, maar de economie tóch functioneerde.

Door te consuminderen beïnvloed je ongetwijfeld de economie, maar je kunt je natuurlijk afvragen of dit nou zo erg is. Want hoe goed is het huidige economische model eigenlijk?

Ik reken mij tot de consuminderaars.
Consuminderaars verspillen bovendien minder, waarderen de spullen die ze hebben meer en leven vaak bewuster. Hoe dan dat slecht zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, dat bedoel ik dus!
bovendien als meer mensen consuminderen is er ook minder geld nodig voor die economie. en als "we" nou weer kwaliteit zouden produceren, zodat niet alles wat kapot gaat vervangen moet worden door iets nieuws, maar hersteld/gerepareerd kan worden, terug naar basic, terug naar de "katoenen luiers"-mentaliteit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De economie functioneerde maar of die nou zo goed functioneerde als pak 'm beet 10 jaar geleden betwijfel ik. In die tijd was er ook woningnood en veel werklozen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Dftg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er is nu ook woningnood en veel werkloosheid.
mensen zijn ontevreden omdat ze altijd meer willen, terwijl ze gemiddeld voldoende hebben en dan heb ik het over de "jan modaal" groep.
mensen zijn verwend, alles moet meer/nieuw/beter zijn.
men is niet tevreden met een tafel en 4 stoelen, nee het moet een nieuwe tafel met 4 nieuwe stoelen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zeg ook niet dat dat er nu niet is en ik ben het met je eens maar verwijzen naar de tijd waar momopolyo het over heeft met de aanduiding: toen liep de economie ook vind ik niet kloppen. Hoezo 'liep de economie' ook. Waar meet je dat mee af en laat dan die getallen maar eens zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat mij meer om de samenleving an sich, de mentaliteit, de manier van leven, maar door de vraagstelling komen we wel bij de economie uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep.... het is ook een soort weegschaal: haal je geld bij de burgers weg (belastingen verhogen of wat dan ook) dan is het gevolg dat de burgers minder kunnen besteden en dat kan slecht uitpakken voor de economie. Meer werklozen, minder belastinginkomsten en meer uitkeringen. Geef je ze meer geld dan is dat een probleem voor de schatkist maar als je meer mensen aan het werk krijgt betalen die ook meer belasting en krijgen ze minder uitkeringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar mijn vraag over gaat is consuminderen en dat laten we nu buiten beschouwing.
het gaat mij om de mentaliteit van de mensen, de manier van leven, van denken èn doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wonderlijke redenering Pelle:
Van het geld van de belasting wordt de infrastructuur gebouwd en in stand gehouden en daar hebben heeeeeeeeeel veel mensen werk aan en dus weer geld om dingen te kopen en te besteden.
.....Vooral aan veel overbodige dingen, die Jodokus52 ook noemt. Vroeger was niet alles beter.
Maar mijn ouders (slechts een voorbeeld) hebben hun hele leven lang met een eethoek plus bijpassende stoelen gedaan. Die waren gewoon heel veel makkelijker tevreden dan men tegenwoordig. Maar dat komt wel weer.
De huidige jonge generatie zal het weer "slechter" hebben dan de ouders. Dat is nieuw.
En dat is niet erg.
Want dan nog leven we in het meest luxueuze deel van de wereld. Ik heb de vorige "crisis" heel bewust meegemaakt:
+ gestopt met werken omdat ik een kind kreeg.
+ ineens rond komen van een inkomen
+ een huis gekocht met behoorlijke hypotheek Precies Dftg
Dat is toch het beste bewijs dat de economie hier gewoon loopt?
Als zegt men dat het af en toe een beetje hapert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was niet aan het redeneren Momo, ik noem wat mogelijke algemeen bekende gevolgen die ik ook heb gehoord als het over de bezuinigingen gaat mbt het regeerakkoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vraag me inderdaad af of die economie moet blijven groeien, ik denk het niet.
mensen moeten met veel minder tevreden zijn, minder verspillen, meer delen, mensen moeten leren "consuminderen", laat dat nu eens naast "milieu" en 'duurzaam" en 'recycling" de nieuwe hobby van de mensen worden "consuminderen" is gezond, beter en je moet er de tijd voor nemen om het te leren.
ik hoop dat mensen het op tijd door hebben, dat het inderdaad nodig is!

Andere antwoorden (1)

Ja minder besteden is minder geld in de economie. Daar verdienen anderen niet aan dus hebben die geen brood op de plank. .....