Welke economische politiek voert Amerika?

Ik geloof dat Europa op het moment de Keynesiaanse politiek voert. De overheid pompt massaal geld in de economie maar hoe zit het met Amerika?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.6K

Antwoorden (2)

Amerika pompt ook graag geld in de economie. Dat gebeurt op een bijzondere wijze: door het aanpassen van de regels voor welke geldstromen bijdragen aan economische groei en die stromen te voeden met niet bestaand geld vergroot de VS de economische groei.

Het economische beleid van Trump heeft vooral tot doel om werkgelegenheid en positie van de Amerikaanse werknemer te beschermen, waarbij hij er naar streeft om (1) investeringen in infrastructurele werken te stimuleren waarbij beperkende milieuregels worden verwijderd; en (2) alle oneerlijke concurrentie met het buitenland wordt aangepakt en handelsverdragen worden afgeschaft dan wel heronderhandeld. Daarnaast omvatten zijn economische plannen deregulering (ook van de financiële sector), opheffen Obama Care, belastingverlaging (in het bijzonder voor middenklasse gezinnen en bedrijven), en een kleinere overheid. Zijn beleid beoogt een economische groei van 4% per jaar te realiseren.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus deze doen ook aan de Keynesiaanse economische politiek?
SimonV
6 jaar geleden
Klopt.
Amerika is vooral van de klassieken, ze geloven in de markt, die is perfect. Terwijl keynes dit ontkrachtte, in amerika zie je ook een pro-cyclus overheidsbeleid bij laagconjunctuur. Ultra liberaal de overheid mag niet aan de economie zitten dus je hebt geen garantieprijzen etc. Beetje van de tijd van herbert hoover