Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zou de oorzaak zijn dat 54 miljoen euro aan bankbiljetten waardeloos lijkt te worden?

Tot 1 mei 2025 kunnen briefjes met een waarde van 5 en 25 gulden nog worden ingewisseld. Er zijn negen miljoen 5 guldenbiljetten met Van den Vondel en drie miljoen 25 guldenbiljetten met Sweelinck nog niet ingeleverd. Bij elkaar hebben die een waarde van 54 miljoen euro volgens de DNB.
Is dat geld in omloop in het criminele circuit wat nu lijkt te verdampen of zit het bij verzamelaars of ......?

8 maanden geleden
in: Economie
ronron1212
8 maanden geleden
Het gaat om guldens en niet om euro's gulden is al vanaf 2002 niet meer in omloop en de inlever termijn die toen gesteld zijn verlopen geleidelijk aan. Dat geld zit dus bij mensen die het bewaren ondanks dat het geen betaalmiddel meer is ik zelf heb er ook nog wat van.
Antoni
8 maanden geleden
Het gaat wel om 54 miljoen euro, ronron1212! Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) zijn er nog 12 miljoen biljetten niet ingeleverd, omgerekend zo'n 54 miljoen euro. Zie https://nos.nl/artikel/2565130-vijfje-en-geeltje-nog-even-in-te-wisselen-voor-euro-s-al-zijn-ze-soms-meer-waard.
ronron1212
8 maanden geleden
Ja @Antoni en wat is daarmee. Er kunnen ook heel wat biljetten verloren zijn gegaan door allerlei oorzaken.
Antoni
8 maanden geleden
Als je schrijft 'Het gaat om guldens en niet om euro's', @ronron1212, dan klopt dan niet volledig, maar laat het verder maar zitten.
ronron1212
8 maanden geleden
@Antoni het gaat om guldens biljetten dus wat bedoel jij nu? Guldens zijn al vanaf 2002 niet meer in omloop dat is 23 jaar.
ronron1212
8 maanden geleden
Het geld verdampt niet het is voor de schatkist een meevaller
Antoni
8 maanden geleden
Guldenbiljetten ter waarde van 54 miljoen euro. Prettige avond verder!
SingingCoyote13
8 maanden geleden
ik heb ergens nog een hele bak vol met guldens kwartjes dubbeltjes stuivers en daalders gewoon omdat ik het leuk vind om nog te hebben. misschien dat mensen het soort van verzamelen ?
Inekez1
8 maanden geleden
Een deel van die briefjes van 5 hangt bij een van mijn vrienden in het toilet. De hele achterwand van ongeveer 1 vierkante meter is behangen met de biljetten. Vastgelijmd en gelakt, dus dat komt er ook nooit meer heelhuids af. En vooral van de briefjes van 5 zal een groot deel er gewoon niet meer zijn. Briefjes werden regelmatig mee gewassen in de kleding en gingen ook gewoon tig keer van hand tot hand waardoor ze op een gegeven moment gewoon in stukken uiteen vielen. En ik was vast niet de enige met een vriendenkring waar wel eens geld werd verbrand of weddenschappen werden gehouden en briefjes van 5 gulden werden opgegeten. 54 miljoen euro (ruim 100 miljoen gulden) lijkt heel veel geld, maar als je nagaat wat we als samenleving elk jaar aan voedsel of kleding weggooien en voor wat voor bedragen er in 1 avond aan vuurwerk doorheen wordt gejaagd, jaar in jaar uit, dan valt het relatief nog best mee.
Art
7 maanden geleden
ik ken verzamelaars met flinke aantal biljetten die hopen dat waarde op een dag gaat exploderen maar ik denk dat veel biljetten zullen waarde verliezen en zullen waardeloos verklaard worden. Op dat moment kan je het net zo goed als bij oud papier doen. Het probleem die je tegen aan gaat lopen is dat straks nergens meer contact worden aangenomen gezien je kunt op veel plekken al contant niet afrekenen en met biljet van 50 euro wordt ook steeds moelijker om te betallen of om te wisselen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Dat er nog miljoenen briefjes in omloop zijn, verbaast [voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Munthandelaren Jacco] Scheper niet. "In de vijftig jaar dat deze briefjes er waren, kan er van alles gebeurd zijn: verloren bij een brand, verstopt in een oud matras, in het buitenland zal ook nog wat rondzwerven. Maar toch denk ik dat 90 procent van deze biljetten bij mensen thuis ligt."

Daarnaast zijn er ook nog flink wat guldenverzamelaars in Nederland. "Het briefje van 50 gulden met de zonnebloem wordt bijvoorbeeld gezien als een van de mooist uitgegeven biljetten wereldwijd. Omgerekend is die 23 euro waard, maar liefhebbers hebben daar soms wel 200 euro voor over."
(Lees meer...)
8 maanden geleden
ronron1212
8 maanden geleden
Guldenbiljetten ter waarde van 54 miljoen euro. dus even verder je antwoord is niet anders
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing