kan iemand mij vertellen waarom de olieprijs maar blijft dalen?

de vraag trekt aan nu..

Toegevoegd na 1 uur:
begrijp ik het goed dat Amerika de grootste olieproducent (aan het worden) is? ligt dat aan het schaliegas?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Het beste antwoord

Maar wat doet de prijzen zo sterk dalen? Het lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig. Belangrijke producenten van ruwe olie zijn gevestigd in de geopolitieke crisisregio's in Oost-Europa en het Midden-Oosten. Het hogere risico op productieverliezen had de prijzen naar boven kunnen duwen.

Toch zien we het tegenovergestelde. Van eind juni tot half november 2014 zakte de prijs voor een vat Brent-olie van 115 tot zelfs onder de 72 Amerikaanse dollar, min 37 procent dus. Naast de stabiele productievolumes in Irak en de productiegroei in de kleinere olieproducerende landen zijn de VS hiervoor een belangrijke reden. Volgens het Internationale Energieagentschap (IEA) verhoogde 's werelds grootste economie haar productie zodanig dat ze binnenkort Saoedi-Arabië zal vervangen als de grootste producent van liquide energiebronnen ter wereld, en dat voor het eerst sinds 1991. Hierdoor zullen de VS op grote schaal geen nettokoper meer zijn op de oliemarkt.

Bovendien verwacht het IEA globaal genomen een relatief stabiele productiegroei over de komende jaren, wat de toename van de vraag wellicht tot minstens eind 2017 zal overtreffen. De reden voor de relatief bescheiden raming van de vraag is hoofdzakelijk te vinden in het feit dat China – de grootste importeur van ruwe olie in de wereld – afstapt van een economie die louter en alleen groeigeoriënteerd is om te evolueren naar een meer duurzame economie. Grotere impulsen voor de vraag uit Europa zijn evenmin te verwachten door de gemengde economische ramingen voor de komende jaren.

Het andere beslissende aspect voor de lage olieprijzen is de sterke Amerikaanse dollar van dit moment waardoor ruwe olie duurder is voor kopers buiten de VS. Reden: olie wordt verhandeld in Amerikaanse dollar en hoe sterker de dollar, hoe meer kopers van hun eigen munt moeten gebruiken om ervoor te betalen. Door de toenemende kosten kan de vraag afnemen en kan de olieprijs dalen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed verhaal, wellicht nog als aanvulling dat veel olieproducerende landen voor hun begroting afhankelijk zijn van olieinkomsten, en dus niet minder kunnen gaan oppompen om de verminderde vraag/aanbod te compenseren.