Waarom mag in nl 9 karaat goud niet als gouden sieraad worden verkocht?

In Duitsland engeland en vele andere landen mag dat wel. 9 karaat goud is gewoon echt goud en niet te vergelijken met verguld of blad goud dus ik begrijp de nederlandse wet dus niet helemaal. Net 9 karaat gouden sieraden kan ik gewoon verkopen bij de goudsmit.

een jaar geleden
in: Economie
1.7K
erotisi
een jaar geleden
Omdat het goudgehalte dan maar 33% is.
Amadea
een jaar geleden
De vraag klopt niet. Het betreft 8 karaat wat niet als goud verkocht mag worden in Nederland. Negen karaat mag dat wél.
erotisi
een jaar geleden
De Nederlandse wet is streng in wat wel en geen goud genoemd mag worden. Zij stelt de eis dat de aanduiding ‘gouden sieraad’ alleen gebruikt mag worden wanneer het gehalte minimaal 14 karaat is.

Antwoorden (2)

Volgens de Nederlandse wetgeving mag een legering goud genoemd worden als het minimaal 50% zuiver goud bevat. Dat is een 12 karaat legering maar die kennen we niet. De laagste legering die we in Nederland kennen is een 14 karaat legering.
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Maar... waaróm is dat zo geregeld?
Edraket
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Het lijkt me logisch dat als een metaal minder dan bijvoorbeeld 50% van een element bevat, dit niet de benaming van dat element krijgt. Waar de grens ligt is arbitrair. Maar als een metaal 1% goud bevat zou je het dan ook nog goud mogen noemen? Waar houd je op?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dat snap ik ! Maar de vraag van de vragensteller is waarom het hier anders is geregeld dan in omringende landen. Daar gaat dit antwoord niet op in. Vandaar mijn vraag.
popeye
een jaar geleden
@Edraket maar goud is toch wel een erg waardevolle metaal en als ik een 9 karaat gouden zegelring inlever bij de goudsmit krijg ik er geen paar euro voor maar toch wel tientallen euro's. Dus vandaar mijn vraag waarom de wet hier zo dom is geregeld.
erotisi
een jaar geleden
Waarschijnlijk is 9 karaat al in de 19e eeuw door Franse invloeden niet als goud bestempeld. Zie waarborg wet besluit 1813.
popeye
11 maanden geleden
Dus niemand weet een echt antwoord hierop?
LeonardN
11 maanden geleden
@popeye
Wat is precies je punt. Uiteindelijk is het wetgeving. Stel dat je een historisch perfect antwoord krijgt over waarom dit exact zo is gekozen. Wat ben je dan verder? Want op dit moment lijk je vooral te willen dat het anders was. Zou een bepaalde uitleg die wens veranderen? "en als ik een 9 karaat gouden zegelring inlever bij de goudsmit krijg ik er geen paar euro voor maar toch wel tientallen euro's"
Dus wat is je probleem?
Uiteindelijk gaat het enkel om naamvoering. Zolang jij blij bent met een 9 karaat gouden ring, of de prijs die je ervoor krijgt, wat maakt het dan uit welke naam het draagt?
9 karaat goud mag niet als gouden sieraad worden verkocht omdat het niet voldoet aan de Nederlandse wetgeving. De wet stelt dat gouden sieraden minimaal 14 karaat moeten zijn om als zodanig te worden verkocht.
9 maanden geleden