Wat is duizend gulden in 1993 na dertig jaar (anno nu) waard in euro’s?

In het kader van het inzichtelijk maken van wat geldontwaarding en tegelijk de omzetting van gulden naar euro’s inhoudt hebben wij een algemene vraag.

Wat is er van duizend gulden in 1993 nu - dus precies dertig jaar later - in euro’s overgebleven.

een jaar geleden
in: Economie
5.7K
ronron1212
een jaar geleden
Dat kun je niet meer vergelijken alles is duurder geworden mensen zijn meer gaan verdienen enz.
gast111251
een jaar geleden
453,78 euro. (€1,00 is f2,20371)

Antwoorden (4)

Dat is een beetje hoe je dat bedoeld:

Als je kijkt wat je in 2023 kunt kopen voor 1.000,00 gulden/453,78 Euro, dan kon je datzelfde in 1993 kopen voor 281,50 euro/620,34 Gulden in 1993

Andersom:
Wat je in 1993 kon kopen voor 1.000,00 gulden/453,78 Euro, daar moet je nu
731,49 euro/1.611,99 Gulden voor neertellen.
SimonV
een jaar geleden
Er gaat ergens iets fout. Op deze site gaan ze ook uit van de CBS-index:
https://iisg.amsterdam/en/research/projects/hpw/calculate.php
Daar had ƒ 1000 van 1993 in 2021 al een koopkracht van ƒ 1.702,49. Daar zou dus nog 2x 10% overheen kunnen gaan. Inflatie.info: “Omdat de inflatie over dit jaar nog niet bekend is, stellen we die op hetzelfde percentage als die van vorig jaar.”
Dus inclusief 10% over 2023 komen ze daar nog maar op ƒ 1.611,99.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Tja... het is lastig beide bronnen te controleren. Beiden gaan uit van dezelfde cijfers, maar met een andere conclusie.
Ik heb geen idee welke van de twee nu correct is... :-/
Toch geeft het wel een indicatie. Hopelijk is het voor de vragensteller al voldoende of vindt iemand nog beter onderbouwde cijfers.
Gegevens over 2023 zijn nog niet bekend. ƒ 1000 in 1993 was in 2022 € 827,- waard.

Je dient echter ook naar de loonontwikkeling te kijken. De reële cao-loonontwikkeling (de cao-loonontwikkeling gecorrigeerd voor inflatie) was bijvoorbeeld rond de -6% in 2022.
SimonV
een jaar geleden
De Big Mac index is een manier om uit te drukken wat je kunt kopen voor je geld. Het zou een goede graadmeter zijn, omdat voor het product zowel arbeid als ingrediënten nodig zijn, die McDonald's lokaal inkoopt.

Voor 1000 gulden kocht je in 1993 183 Big Macs (F5,45 per stuk). In 2023 koop je er nog 86 Big Macs voor (Eur 5,25 per stuk).
een jaar geleden
In 1993 was 1000 gulden ongeveer 454,50 euro waard. Na dertig jaar is dat in euro's ongeveer 545,60 euro.
9 maanden geleden