Vriendin heeft schulden. Wat zijn de consequenties als we een samenlevingscontract aangaan?

Mijn vriendin en ik zijn nu bijna 3 jaar samen. Ze heeft toen we een half jaar een relatie hadden bekend schulden te hebben en hiervoor hulp te krijgen door een bewindvoerder. Echter vlak daarvoor heb ik toegezegd dat ze wel bij mij mocht intrekken. Niet wetende dat ze schulden had.

Nu heeft ze sinds enkele maanden schuldhulpverlening. Haar contactpersoon is nog wel steeds haar bewindvoerder. De shv duurt max 36 maanden.

Nu heeft ze een gesprek gehad met haar bewindvoerder dat we moeten overwegen een samenlevingscontract aan te gaan. Maar is dit wel handig?

Ik heb een kindje en co-ouderschap. We zijn nu geen fiscaal partner. Maar dan natuurlijk wel.

Het lijkt me dus niet verstandig om in het traject een samenlevingscontract aan te gaan met iemand die schulden heeft.

Wat ik zoal lees op het internet ben ik nu niet verantwoordelijk voor haar schulden. En dan wel. Dit klopt toch ook?

Waarom wordt er dan vanuit de bewindvoerder op aan gedrongen om een samenlevingscontract aan te gaan?

Alvast bedankt!

een jaar geleden
in: Economie
1.8K
Inekez1
een jaar geleden
Het is zo niet te zeggen wat de consequenties zijn en of het voor jou / jullie handig is om fiscaal partners te worden. Dat ligt oa aan jouw inkomen, haar inkomen, jouw vermogen, de hoogte van haar schulden. Misschien heb je met een samenlevingscontract ineens recht op bepaalde toeslagen of andere financiële voordelen die je nu misloopt?
tinus1969
een jaar geleden
Ik vrees dat de bewindvoerder teveel denkt vanuit het belang vd schuldeisers.
Sun
een jaar geleden
Ik denk dat Tinus het bij het rechte eind heeft. Er zit totaal geen logica in wat dit voor jou als voordeel zou opleveren om een samenlevingscontract te tekenen. Verder ga ik er vanuit dat je werkt. Anders zou bij elkaar wonen ook niet zo logisch zijn in de algehele situatie. Het is iets van vóór jouw tijd geweest. Daar wil je niet aansprakelijk voor gesteld worden. Behoud jouw onafhankelijkheid. Je bent alweer een tijd samen!! Zaak dat ze zo snel mogelijk haar schulden aflost. En dit oogt niet vlot te gaan. Vind het ook niet zo chique dat je wordt ingelicht na een toezegging bij jou te wonen. Je zal een dik gedeelte financieel ophoesten. En dit soort shit gaat toch gezeik in relaties opleveren helaas...Sterkte ermee! Je zal medelijden hebben, bezorg je zelf alleen geen ellende! En je kan altijd de vraag terugketsen omtrent het gepush: "Wat is het nut van het samenlevingscontract?" Het antwoord heb je eigenlijk al,maar laat hun dat maar vertellen dan!;-)
Castle
een jaar geleden
Een samenlevingscontract maakt het juist moeilijker. Als de schuldeisers komen dan mogen ze wel de televisie meenemen want die is van haar maar niet het televisiekastje? Het beste voor u en het kind is om te zorgen dat ze pas met u gaat samenwonen na het oplossen van de schulden. Dan heeft ze meteen ook de motivatie hiervoor. Ik ben anders bang dat u en het kind hieronder zullen lijden zoals ook de relatie.
tinus1969
een jaar geleden
Ik vermoed dat een samenlevingscontract de situatie makkelijker maakt voor schuldeisers, vanwege de wederzijdse zorg- en onderhoudsplicht die er in staat. Daarmee kunnen schuldeisers bv toch jou aansprakelijk stellen, of (heel gemeen) het gehele inkomen van je partner opeisen omdat jij haar onderhoudt obv dat samenlevingscontract.

Antwoorden (2)

Een samenlevingscontract kan wel duidelijkheid geven voor alle partijen. Zo kan de bijdrage aan huishoudelijke kosten worden vastgesteld en afspraken bij beëindiging. Schulden worden overigens niet gemeenschappelijk. Ook fiscaal kan het gunstig zijn en voor pensionering.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Geen antwoord op de vraag (relatie tot schuldsanering).
Als je een samenlevingscontract aangaat met je vriendin, dan worden jullie beiden gezamenlijk aansprakelijk voor de schulden. Dit betekent dat als je vriendin niet in staat is om de schulden af te lossen, jij verantwoordelijk bent voor het betalen van de schulden.
10 maanden geleden
erotisi
10 maanden geleden
Van welke schulden? toch alleen die ze beide aangaan.