Is de corona-krimp van de economie van (korte) tijdelijke aard?

Mijn vraag is niet bedoeld om een voorspelling te krijgen hoe lang of hoe diep de crisis zal zijn, maar meer gebaseerd op het idee dat de economie voor de corona fundamenteel goed was. Hierdoor zo deze na de corona weer relatief normaal verder moeten kunnen.
Maar klopt die veronderstelling ? Of is de economie door de corona ook op een fundamenteel nivo hard geraakt ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Alleen met een versterkt fundament is onze economie bestand tegen de uitdagingen die vergrijzing, globalisering, technologisering, digitalisering en verduurzaming met zich meebrengen.
Hierbij geteld de impact van Corona......
Merkel zei ook al dat deze situatie te vergelijken was na de wereldoorlogen.
Ofwel, natuurlijk worden de fundamenten aangetast.

Het beste antwoord

Nee, de kans is groot dat de krimp doorzet. Het addertje onder het gras is hierbij de financiële sector. De banken hebben weliswaar een stresstest ondergaan, maar deze hield geen rekening met de financiële gevolgen van het coronavirus.
De banken in de wereld lijken sterk genoeg te zijn om de coronacrisis door te komen, maar als het virus niet zoals gehoopt in de tweede helft van dit jaar geleidelijk uitdooft, zal de veerkracht van de instellingen serieus getest worden. Er is dan een gerede kans dat ze de economische crisis juist zullen versterken.
IMF: “We maken ons zorgen dat de banken en andere financiële instellingen als een vliegwiel zullen fungeren als de crisis zich verdiept”
Als de markt- en kredietverliezen oplopen, zullen de banken een rem zetten op de kredietverlening. Dit kan dan volgens de multilaterale instelling uit Washington tot een kredietcrisis leiden waardoor de brandstof voor de bedrijvigheid wegvalt en de economie nog harder inzinkt. Een min van 8% voor de wereldeconomie in 2021 is dan mogelijk.

Daarnaast is het de vraag hoe met Italië wordt omgegaan: in 2008 viel het land al bijna om van de schulden, de schuldenlast is inmiddels nog veel groter geworden. Maar het land is te groot om failliet te gaan…
De coronacrisis kan het lontje zijn voor een nieuwe kredietcrisis. Oud-bankpresident Nout Wellink in 2018: “Het is niet de vraag óf maar wanneer er een nieuwe kredietcrisis uitbreekt.” Hetzelfde zegt de Amerikaanse oud-bankbaas Bernanke.
Volgens Wellink vervalt de wereld in dezelfde fouten nu de herinnering aan de vorige crisis vervaagt. Destijds dreigde het hele financiële systeem als een kaartenhuis in elkaar te storten, omdat banken, bedrijven en burgers te veel op de pof leefden.
Wellink: ,,We hebben allemaal onvoldoende geleerd.’’ Hij wijst op de aanhoudend lage rente, waardoor huizenprijzen hard zijn gestegen en bedrijven die eigenlijk niet levensvatbaar zijn hun tekorten makkelijk kunnen bijlenen. ,,Consumenten zijn weer gaan lenen, politici houden verkeerde pleidooien en klagen dat banken te moeilijk zijn met leningen verstrekken. Ooit leidt dat tot een nieuwe crisis.”
SimonV
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
+ heel deprimerend allemaal.

Andere antwoorden (1)

Het hangt vooral van de steunmaatregelen van de overheid af of corona de Nederlandse economie op een fundamenteel niveau hard raakt. Zijn de steunmaatregelen voldoende (dat blijkt pas naderhand), dan valt de schade mee. Zijn de steunmaatregelen onvoldoende dan vallen veel bedrijven om - die bedrijven zijn een gemakkelijke prooi voor dubieuze financiers.
Blijvende schade voor de economie lijkt onvermijdelijk. De Belgische economisch topadviseur Piet Vanthemsche zegt deze week (5 mei) in Knack letterlijk: "Er komt geen exit aan de coronacrisis".
Het kan, bij terugkerende coronagolven, nog jaren duren voordat de economie weer op volle toeren draait. En dan nog is het de vraag of het vliegverkeer overzee of cruisevakanties ooit op hun oude niveau terugkomen. Want het nachtmerriescenario van maanden gedwongen op Bali moeten zitten (het maakt niet uit of het zakelijk of toeristisch is) of op zee ronddobberen met veel zieken om je heen, kan nog lang van invloed zijn op de besluitvorming.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
wat heeft dit er mee te maken gemakkelijke prooi voor dubieuze financiers. @SentWierda
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Veel horecabedrijven die nu in financiële problemen zítten, zijn een gemakkelijke prooi voor dubieuze financiers. Wat is er zo vreemd aan deze constatering?
Gezien ook de constatering dat 'ruwweg de helft van alle Amsterdamse horeca is opgezet met duister geld'. Een citaat uit Het Parool van 10 augustus 2019, auteur Paul Vugts. Artikel: Zwart geld in de horeca: waar komen al die pizzeria's vandaan?.
Informatie hierover ook op de website van het CCV (Centrum voort Criminaliteitspreventie en Veiligheid): www.hetccv.nl. Pagina: Witwaspraktijken.