hoe ver is het met de (uitvoering van) het Nord Stream-2 project?

en hoever is Nord Stream - intussen gevorderd? is dat al operationeel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
2.1K
Antoni
5 jaar geleden
Geven https://nl.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream en https://en.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream daarover niet voldoende informatie?

Antwoorden (1)

Nord Stream II moet een uitbreiding worden van de bestaande Nord Stream pijpleiding om de transportcapaciteit van het aardgas te verdubbelen. Voorstanders van het project zeggen dat deze nieuwe pijpleiding nodig is om de levering van aardgas naar Europa voor de toekomst veilig te stellen.
Tegenstanders, waaronder Polen, Oekraïne en de Baltische landen vrezen voor een nog grotere afhankelijkheid van Russisch aardgas. Ook de Verenigde Staten gooit zich vol in de strijd samen met de tegenstanders. De Amerikaanse regering heeft de bevoegdheid om sancties op te leggen aan de bedrijven die met Gazprom samenwerken voor de aanleg van pijpleidingen en infrastructuur, omdat het de energieveiligheid in Europa aantast.
Nord Stream 2 is door de bemoeienissen van de tegenstanders geen economisch project maar een politiek project geworden wat een vertragende uitwerking heeft.
https://www.polennieuws.nl/tag/nord-str%d0%b5%d0%b0m-2/

Nord Stream 2 heeft van de Duitse Maritieme autoriteit in maart 2018 goedkeuring gekregen, Finland heeft op 6 april jl. toestemming gegeven.
De Russische President Poetin memoreerde op 6 juni jl. in zijn bedank-toespraak tijdens zijn bezoek aan Oostenrijk en later in de persverklaring dat de Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz zeer positief is over de economische voordelen en project Nord Stream 2 nog steeds wordt uitgevoerd. Zweden gaf op 8 juni jl. toestemming.
De voorbereidende interventieprojecten op de zeebodem langs de Zweedse route starten in de komende maanden, de pijplegging in de Zweedse EEZ (de Exclusieve Economische Zone) gaat later dit jaar van start.
Denemarken heeft een belangrijke stem in de voorzetting en de koppeling van de gaspijpleiding omdat de geplande route door een gedeelte van de Deense territoriale wateren loopt. Geeft Denemarken toestemming dan zal de relatie met de Verenigde Staten, die met boetes blijven dreigen, verslechteren. Maar ook de relatie met Polen, die veel heeft geïnvesteerd in de bouw van een netwerk voor vloeibaar aardgas, zal er niet op vooruitgaan. Dit Poolse project wordt uitgehold als de omliggende landen met de Nord Stream 2 meer goedkoop Russisch aardgas kunnen afnemen.
Allemaal redenen voor Denemarken om te blijven twijfelen, hetgeen voor een flinke vertraging van het project zal zorgen.
Dus zeer kort samengevat: still going strong but slowing down