Waarom worden aflossingen niet als kosten beschouwd?

Bij een bron staat omdat kosten het eigen vermogen niet aantasten, maar volgens mij doet dat het wel. Een aflossing moet je toch uiteindelijk betalen uit het geld wat je hebt?

(Bron: http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Beroepskosten)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
47.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Een lening is niet aftrekbaar als kosten omdat het geen kosten zijn. Er wordt geld geleend om iets te kopen of te financieren. Dat is alleen maar vooruit geld hebben om iets direct te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus de aflossing halen ze weer van het deel lening (vreemd vermogen) weg? Dat klinkt toch niet logisch (ik weet dat ik fout zit, maar ik probeer het te begrijpen)? Het geld lenen ze om het te besteden aan investeringen of dergelijke. Dan lijkt mij juist logisch als ze de opbrengsten die ze eruit halen, besteden aan de aflossing ervan.
ronron1212
8 jaar geleden
Voor een bedrijf is een lening geen kosten. Je koopt iets en activeert dat op de balans. De lening wordt ook op de balans geactiveerd. De opbrengst van de producten van de investering is gewoon opbrengst. De lening wordt gewoon betaald via de balansrekening bank. Op het activa wordt gewoon afgeschreven en dat komt in de kosten.

Antwoorden (3)

Uit je bron: "Uitgaven waarvan je niet armer wordt zijn geen kosten. Een voorbeeld daarvan is aflossing van een schuld. Door aflossing verandert je vermogen niet, dus is er geen sprake van een kostenpost."

Heel simpel gezegd is het hetzelfde als dat ik jou mijn auto uitleen en dat je hem een week later teruggeef. Beschouw jij dat teruggeven van die auto dan als kosten? Nee, het is iets teruggeven wat nooit van jouw is geweest. Wel zijn kosten dat wat gevraagd wordt voor het uitlenen zoals rente (en in geval van de auto huur).
8 jaar geleden
Aflossingen zijn inderdaad geen kosten.

Toen het geld geleend werd, kwam het bedrag op een balansrekening te staan. (Boeking bijv.
1 Bank
1 Aan lening opgenomen geld
Bij verder gelijke omstandigheden werd het vreemd vermogen dus hoger. (Vreemd vermogen, want eens moet het geld terug.)

Bij een aflossing gebeurt het omgekeerde: het geleende geld gaat voor hetzelfde bedrag terug dus het vreemde vermogem wordt lager.
Boeking:
1 Lening opgenomen geld
1 Aan bank

Een plus en een min voor hetzelfde bedrag, die geheel via balansrekeningen verlopen zijn en dus geen invloed hebben op het resultaat.

Wat wel invloed heeft op het resultaat is de rente. Dat is een kostenpost.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik denk dat je 2 begrippen met elkaar verwart: kosten en uitgaven. Vaak is een kostenpost ook een uitgave maar niet altijd.

Aflossingen zijn uitgaven die geen kosten zijn.
Afschrijvingskosten zijn kosten die geen uitgaven zijn.

Toegevoegd na 10 uur:
Het eigen vermogen muteert evenmin door het aangaan en aflossen van een lening. Het eigen vermogen neemt (o.a.) o.a. toe met het bedrag van de winst en af met het bedrag van verlies. Het ontvangen van het geld van de lening is geen omzet, het terugbetalen is geen kostenpost. Dus de lening doet niets met het eigen vermogen.
8 jaar geleden
Kosten verlopen via de winst- en verliesrekening.
Dit betekent dat op de balans de winst- en verliespost verandert, dit is een onderdeel van het eigen vermogen.
Bij de aflossing van een lening verandert deze post echter niet.
Dat komt doordat bij de aflossing van de lening aan de linkerzijde de post daalt waarmee je de lening aflost; dit kan de bank zijn.
En aan de rechterzijde daalt het vreemd vermogen (de schulden, de lening) met hetzelfde bedrag; je lost immers je lening af.

Het is ook gewoon logisch dat dit niet via de winst- en verliesrekening gaat. Want waar maak je winst of verlies? Je krijgt geld (de lening), en je betaalt geld terug (de aflossing). Per saldo gebeurt er dus niets.

Dan heb ik het niet over de rente. Zoals Computoon terecht beweert, zijn dat wel kosten.