Aandeelhoudersbelang berekenen igv verschilende nominale waarden?

Bij het berekenen van het belang van een aandeelhouder in een BV/NV, kijk je dan naar het aantal geplaatste aandelen of naar het geplaatst kapitaal?
Voorbeeld:
aandeelhouder 1: 2 aandelen a EUR 10 nomimale waarde
aandeelhouder 2: 2 aandelen a EUR 100 nominale waarde
Dus totaal 4 aandelen uitgegegeven, geplaatst kapitaal 20 + 200 = EUR 220 totaal.
Wat is het belang van aandeelhouders 1?: 2 aandelen van totaal 4 aandelen = 50%? Of EUR 20 van totaal EUR 220 = 9%.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Economie
1.8K

Antwoorden (1)

Als het dezelfde soort aandelen zijn en dus geen letteraandelen dan heeft ieder 50% als het wel verschillende soorten aandelen zijn dan heeft ieder een 100% belang. Dit is geldig indien er verder geen aandelen zijn en dat het is voor het wel of niet aanwezig zijn van een aanmerkelijk belang. Voor de beoordeling wat voor aandelen het zijn moet je de statuten van de onderneming lezen. Zie bron voor extra detalis.