Waarom is het ene kattendroogvoer zo duur en het andere goedkoop?

Voor een 1,5 kg zak van een bepaald merk betaal ik meer dan 15 euro. Het is totaalvoer. Voor eigen merk totaalvoer betaalde ik iets meer dan 6 euro maar mijn kat lust dat niet. Een 1 kg pak droogvoer dat geen totaalvoer is kost in de goedkope supermarkten iets van 1,39. Ik meng dat goedkope spul dat mijn kat wel lust nu met dat hele dure waar ze dol op is. Waar zit dat enorme prijsverschil in droogvoeders in en doe ik mijn kat tekort door te mengen of niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
De kat vind die gemengde brokjes prima.

8 jaar geleden
in: Economie
1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Omdat een aantal soorten van het dure voer gemaakt zijn met meer vlees en minder goedkope rommel zoals rijst, graan en groente. Wat eigenlijk ook niet in kattenvoer thuis hoort.
Rieneke1
8 jaar geleden
Zondag, een kat is een obligate vleeseter.
Hoe hoog zou het vleesgehalte zijn in het voer van 1.39? Lust je kat rauw voer?

Het beste antwoord

Allereerst zit er een enorm verschil in de ingrediënten, en de kwaliteit van die ingrediënten. Veel kattenvoer zou beter als konijnenvoer verkocht kunnen worden, gezien de hoeveelheid graan die er in zit.
Hoewel dit voer veel vulmiddel bevat waar de kat niets mee kan, wordt het aantrekkelijk gemaakt door de toevoeging van geur- en smaakstoffen.
Ook wordt over de brokjes een laagje vet gespoten om ze aantrekkelijk te maken voor de kat.
Omdat dit goedkope voer vol zit met vulmiddelen, en daarom grotendeels ongebruikt weer uitgepoept wordt, is het duurder in gebruik dan je zou denken.
De kat moet er immers veel meer van eten dan van hoogwaardig voer wat optimaal verbruikt wordt.

Dan speelt er nog iets anders mee: sommige producenten verkopen eveneens veredeld graan als zijnde kattenvoer, maar komen hier goed mee weg.
Door uitgekiende publiciteit weten ze het publiek ervan te overtuigen dat hun voer, toegesneden op hun speciale kat, het neusje van de zalm is.
Mensen betalen bijgevolg grif de hoofdprijs voor dit voer.

Etiketten bestuderen loont.
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Maar doe ik mijn kat met goedkoop en duur voer mengen nu tekort of niet Rieneke?
Rieneke1
8 jaar geleden
Het is in principe net wat je wil: wil je je kat het beste geven, of wil je wat schipperen? Ook op goedkoop voer vol granen kan een kat oud worden per slot. Iets anders is dat je wel totaal voer moet geven: aanvullend voer moet echt aanvullend zijn. Als je dus fifty-fifty mengt dan doe je je kat op den duur tekort. Stap die supermarkt eens uit, en loop een dierenspeciaalzaak binnen, of kijk eens rond bij Zooplus. Wellicht vind je een middenmoter die door je kat gewaardeerd wordt. En geef je kat anders het dure voer: je hebt er maar 1, en zoals gezegd eten katten minder van hoogwaardig voer omdat ze het veel vollediger verbruiken.
zondag
8 jaar geleden
Ik koop die Prins Adult al bij de dierenwinkel, meer dan 15 euro per zak. En jouw laatste stelling klopt niet. Als ik haar alleen Prins geef blijft ze de hele dag aan het eten, zo lekker vindt ze het. Ze werd dan ook veel te dik en wij gaven dan ook veel te veel geld uit aan haar voer. Het eigen merk totaalvoer van PP heeft ze tegen heug en meug opgegeten en nu geven we weer Prins gemengd met dat goedkope spul van de Aldi of Dirk. Die combinatie eet ze ook graag maar niet zo graag als alleen Prins en ze is nu wel weer wat afgeslankt gelukkig. Ze is een kat vol energie en levenslust en je ziet dat ze bij ons gelukkig is. En wij zijn ook gelukkiger van haar geworden; een geweldig beest. Lot uit de loterij.
Rieneke1
8 jaar geleden
Soms weten katten idd geen maat te houden: vooral bij katjes die te jong het nest hebben verlaten kan dat het geval zijn. Ik zou er dan voor kiezen Prins te geven, maar dan in een voerpuzzel.
Zo moet ze werken voor haar eten, goed voor body en mind.