Is goud nog steeds echt geld?

Er wordt op verschillende sites beweert dat goud echt geld is? Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goud is geen geld, maar geld waard. Nog niet zo lang geleden werkten de meeste landen nog met de gouden standaard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht wel leuk om te lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geld#Goud_en_andere_edelmetalen

Het beste antwoord

In zekere zin wel, in zekere zin ook weer niet.

Voor 1973 was goud het ultieme geld. De Dollar was aan de goudstandaard gekoppeld. Elke Dollar kon je inwisselen voor goud.

Sinds het loslaten van de goudstandaard hebben we fiat geld zonder dat deze door goud wordt afgedekt. Fiat geld is puur een wettig betaalmiddel dat we door de overheid en banken moeten gebruiken voor het betalen van o.a. onze belastingen en het kopen van eten.

De vraag is wat dit fiat geld eigenlijk vertegenwoordigt. Volgens velen voldoet fiat geld niet aan alle criteria van wat echt geld moet zijn. Goud voldoet wel aan alle criteria. In die zin is goud het echte geld, maar niet meer geldig als fiat geld! Het wordt niet meer geaccepteerd als een wettig betaalmiddel.

Dit is in het voordeel van overheden en banken die geld verdienen en macht krijgen door schuldcreatie. Fiat geld is nu vooral schuld en schuld representeert uiteindelijk macht, maar niet voor de burgers en kleine spaarders! Het is geen makkelijke vraag om
te beantwoorden. Ik heb een goed artikel hierover gevonden (zie bron). In het kort: goud is gezond geld, maar geen fiat geld! Fiat geld is nep-schuld geld, goud is het oorspronkelijke echte geld. Een ander teken aan de wand dat dit inderdaad zo is, is dat landen zoals China en Rusland enorm veel goud inkopen. Volgens Alan Greenspan, een ex-voorzitter van de Federal Reserve is goud ook nog steeds de ultieme currency, dus echt geld! Het lijkt er op dat we in het Westen voor de gek zijn gehouden over wat geld eigenlijk is en zou moeten zijn!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap het. Goud is zeg maar de objectieve referentie voor het geld in omloop. Geld was vroeger gedekt door goud. Goud voldoet aan de definities van geld en diende het beste als een middel voor behoud van waarde... koopkracht in toekomstige handeltransacties. Goud was ook een rem op de overheid en burgers voor het kunnen lenen van geld. Goud was een wettigbetaalmiddel in de vorm van zedels die je kon inleveren voor goud opgeslagen in de bankkluis. Geld representeerde een echte waarde. De banken of beter gezegd de Federal Reserve is hiervan afgestapt. Geld in de vorm van Dollars kon je sinds 1973 niet meer inwisselen voor goud. Banken en overheden konden sindsdien makkelijker geld lenen. Geld is nu vooral een schuldbriefje geworden met een belofte dat een belastingbetaler of een schuldenaar deze schuld een keer terugbetaald. Alles is afhankelijk van het vermogen in het vertrouwen dat de schuldenaar zijn schuld een keer afbetaald. Dit past niet echt in de klassieke definitie van geld. Goud natuurlijk wel en is in die zin echt geld. Goud is geen vetrouwen op mogelijk gebakken lucht in de vorm van beloftes en rooskleurige toekomst muziek. Nu begin ik het geruzie met Griekenland en de Europese crisis op een hele andere manier te begrijpen! Waar geloof ik in? De beloftes van politici of iets met intrinsieke waarde waar we onze welvaart al duizende jaren meehebben opgebouwd: goud. Jammer dat ik er niet meer mee kan betalen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer boeiend! Ik bekeek de vidoe en las de artikels...Lijkt me verstandig om wat goud te kopen. Als de ex baas van de Amerikaanse Centrale Bank het zegt voor een select clubje van de amerikaanse adviesraad Council of Foreign Relations, dan moet ik er van uit gaan dat Meneer Gepeiter gelijk heeft met zijn antwoord en het meest genuanceerde heeft geantwoord. Ik heb inderdaad deze les gemist op school! Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Nee, dat klopt eigenlijk niet.
Een van de kenmerken is dat het een algemeen aanvaard ruilmiddel is en dat is in de praktijk niet zo. Als ik met een goudstaaf mijn boodschappen bij de Albert Heijn wil afrekenen dan blijkt dat aan dat kenmerk in elk geval niet voldaan wordt.

Wat ze daar echter mee willen zeggen is dat goud "echte" waarde vertegenwoordigd, (wat raar is want ook goud kan je niet eten en houdt je 's nachts niet warm) terwijl het huidige geld puur feduciair is. Het ontleent zijn waarde alleen maar aan het feit dat we (grote vraag is natuurlijk wie zijn we) dat afgesproken hebben en het feit dat we er vertrouwen in hebben dat een ander zijn afspraken nakomt. Een stukje papier of een rijtje nulletjes en eentjes in een computer is zonder dat vertrouwen helemaal niets waard
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jij er op staat dat je met een standaard-goudstaaf (baar) t.w.v. €500.000,- bij Appie wilt betalen, gaat dat echt wel lukken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze hebben bij Appie niet eens terug van 250 euro dus vast ook niet van een goudstaaf ter waarde van een half miljoen.
tinus1969
8 jaar geleden
@freekfluweel: Ik vermoed dat een AH-medewerker niet kan bepalen of de goudstaaf echt is; mocht de staaf echter echt zijn, en iemand 500K willen afrekenen, dan komt de Wet MOT in beeld; zulke transacties zijn 'ongebruikelijk' en er is dus een wettelijke meldingsplicht.