Kan een correlatie fout zijn en wat is de oorzaak?

Ik zocht uit wat de correlatie is tussen inflatie en werkloosheid in de periode 2000-2014. De correlatie kwam uit op -0,1.

Dit kan echter niet kloppen, want het geeft aan dat inflatie en werkloosheid geen verband met elkaar hebben, terwijl dit wel zo is. Een hoge inflatie zorgt namelijk voor een lage werkloosheid.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 opties Je berekening is fout of je theorie is fout
Meer is er niet te vertellen over je vraag
tinus1969
8 jaar geleden
En ik zeg: je theorie is fout, want de meeste economische theorieën rammelen.

Het beste antwoord

Jij zegt: een hoge inflatie zorgt namelijk voor een lage werkloosheid.
Maar dat is dus niet waar. Op de lange termijn hebben inflatie en werkloosheid geen invloed op elkaar.
Wikipedia zegt: While there is a short run tradeoff between unemployment and inflation, it has not been observed in the long run. (http://en.wikipedia.org/wiki/Phillips_curve)