Hoe deel ik een restaurant rekening?

Totaalbedrag met 13 personen was 316,50 euro. Afgesproken is dat iedereen een deel betaald, en niet precies op drankjes gaan letten. Normaliter zouden we de rekening dus door 13 delen. Maar 2 personen (opa en oma) betalen niets. Iedereen wil meebetalen, behalve 2 personen.

Hoe zorg ik ervoor dat iedereen een gelijk deel betaalt, rekening houdend met 2 personen die niet voor opa en oma betalen?

9 maanden geleden
in: Economie
1.6K
TurfGraver
9 maanden geleden
€316,50 gedeeld door 13 = €24,35
Dit betalen die twee.
€48,69 (rekening van Opa en Oma) wordt verdeeld tussen overigen 9. (€48,69 / 9) = €5,41 + €24,35 = €29,76
Utrecht
9 maanden geleden
Fijn dat je Romaysa helpt met haar huiswerkopdracht.
Romaysa
9 maanden geleden
@Utrecht hahaha het is absoluut niet huiswerkopdracht. Sterker nog, 1 uur na plaatsing had ik het antwoord in de reacties zelf ook al geplaatst!
meneeraartNL
9 maanden geleden
Ik gebruik als ik met vrienden wat ga doen altijd de app Settle Up.
Daarin kan je mensen aanmaken en kosten invoeren en dan koppelen aan de mensen waar je dit mee hebt gedeeld. Zo kan je dus ook je opa en oma eruit houden met die etentje. Volgens mij zijn er wel meer van dat soort apps maar deze werkt wel handig. Succes ermee!

Het beste antwoord

Ik ga het rekenwerk niet doen voor je, maar wil je wel in de goede richting helpen. Deel eerst de rekening door 13, dat is het bedrag dat iedereen (gemiddeld) heeft gekost zeg maar. Tel de bedragen van opa en oma bij elkaar (2/13e deel van het totaalbedrag), en deel dat door 9. Om te kunnen verdelen over de 9 personen die willen meebetalen voor opa en oma.
9 maanden geleden
teusvh
9 maanden geleden
Klopt. Had ik niet gezien. Maar waarom zet hij dat in de reacties, en niet als antwoord?
TurfGraver
9 maanden geleden
@teusvh, omdat daar geen duimpjes gegeven kunnen worden.